google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Dalarnas digitaliserade domböcker

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 17 december 2015

Dalarnas digitaliserade domböcker



Idag fick jag två USB-pinnar på posten innehållande delar av ”Dalarnas domböcker” samt ”Bergskollegiums handlingar”. Båda är mycket användbara för mig som har stora delar av min släkt i Bergslagen och det vet vi ju att kyrkböckerna snart når sin begränsning när man närmar sig 1700-talet.

Jag vill inte påstå att det är lätt att ta till sig detta material – handskrivet som det är på gammaldags svenska med ofta kuriösa stavningar och ordval samt bokstäver som ofta har lite gemensamt till och med med den skrivstil som vi äldre fick lära oss bemästra med lutningslinjer i skrivboken från första klass i småskolan. Hur det uppfattas av yngre som knappt fått lära sig modern ”skrivstil” kan jag bara ana.

Om någon undrar så är det inte indexerat – man kan således inte söka efter namn och orter i materialet. Det är emellertid fotograferat med fin skärpa på bilderna och om man har ett bra läsprogram så kan man förbättra bilderna ytterligare så de blir än tydligare, vilket knappast behövs. Själv fann jag att appen Microsoft Foton som följer med Windows 10 fungerade utmärkt.

Nästan omedelbar jag öppnade den första domboken för Norrbärke från 1656 fann jag intressanta domar. Min ana Matz Olufsson i Sloberget förekom i ett rättsfall och jag kunde inte heller låta bli att läsa ett annat rättsfall där detaljerade och ganska underhållande vittnesbeskrivningarna av hur hustru Elin Andersdotter och skomakaren Nils Staffansson tumlat runt i hennes äkta säng så fort maken Jonas gav sig iväg till skogs för att titta till kolmilan.

Det tar tid att lära sig läsa dessa domböcker, men det är en bra träning och ger verkligen lön för mödan. Jag insåg emellertid snart att jag skulle vilja minnas vilka som nämndes i varje domslut så jag kan gå tillbaka till det. Jag skulle således vilja indexera varje sida så den blir sökbar på vissa begrepp. Nu är varje sida representerad av en JPG-fil så det låter sig enkelt göras.

I Utforskaren kan man göra en inställning så att man ser alla egenskaper hos en fil i en sidospalt. Där står allt som kan vara av intresse om en JPG-fil. Ett av dessa fält är Taggar. Där skriver jag in de personnamn jag funnit på sidan och de kommer då att sparas med filen. Jag kan sedan söka och sortera alla sidor i boken utifrån de namn jag funnit på sidan. Väldigt behändigt och användbart för framtiden. Så lär jag mig ju att läsa gammal handskriven text också.

Att söka kan vara lite olika i olika versioner av Utforskaren. I min Win 10 version klickar man i sökrutan och då ändrar sig menyn till ett Sökverktyg. Där väljer man Andra egenskaper och Taggar. Nu kan man fylla i vad man letar efter i sökrutan. Jag vill gärna läsa en gång till om skomakaren som besökte grannfrun när maken var i skogen, men jag har glömt vad han hette. Jag skriver då bara ”skomakare” i sökrutan efter att ha valt Taggar och där kommer rätt sida upp fast jag skrivit taggen ”Skomakaren Nils Staffansson”. Det behöver således varken vara hela taggen eller hela de ord man skrivit i taggen för att hitta tillbaka. Jag behöver väl inte säga att alla andra skomakare som uppträtt på tinget också kommer upp vid sökningen om de är taggade med yrke av mig.

För den som är intresserad av dessa domböcker är det bara att klicka på rätt ruta i högerspalten här bredvid eller klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...