google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: MinSläkt 4.0 Beta 1

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

onsdag 30 september 2015

MinSläkt 4.0 Beta 1

Jag hade knappt hunnit trycka på publicera-knappen innan jag fick det glädjande ryktet att MinSläkt även de har en beta-version på gång bekräftat. Jag har nu tillgång till även detta utmärkta program i en ny version och kan jämföra med de andra två nyheterna.

Mitt val av Geneanet som ”bänktest” för Gedcomexport/import kan kräva några ytterligare ord för att inte göra användare av MyHeritage och Ancestry ledsna. För de som i likhet med mig anser att man bör ha sin huvudsakliga forskning på sin egen dator och endast vill använda Internetlösningar för samverkan och kommunikation med andra är Geneanet det tekniskt sett mest lämpliga om man använder något av de tre testade programmen.

För de som föredrar MyHeritage eller Ancestry på Internet, men håller med om att den huvudsakliga forskningen bör ligga på den egna datorn finns nämligen bättre lösningar än att använda Disgen, MinSläkt eller Genney. Då får man alla fördelar med förlustfri synkronisering och uppdatering genom att använda Ancetry’s off-line-program FamilyTreeMaker eller HyHeritage’s FamilyTreeBuilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...