google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Äntligen en riktig bov i släkten?

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

söndag 25 januari 2015

Äntligen en riktig bov i släkten?


Visst finns det många skumma typer i min släkt, men inga riktigt erkända bovar. Jag har ett otal präster som tillbringade mer tid vid tinget än i predikstolen, eller som uppvisat bristande människokärlek och empati, eller som den smått galne, men duktige förkunnaren, Aron Kihlgren i Holmedal, den berömde häxbrännaren Elavus Skragge i Mora, den blasfemiske konstmästaren Stor Hemming Andersson i Norrbärke och ett otal personer som skaffat sig pengar, ära och berömmelse på andras bekostnad.

Nu får jag ett meddelande från Geni om att jag har släktband till kungamördaren Jacob Johan Anckarström. Nåja – släkt och släkt. Genis uppfattning om att vara släkt är ganska vidsynt, vilket väl skall förklaras av att man bygger ett världsträd och i slutänden kommer vi ju alla att vara släkt. Hur är jag då släkt mer J J Anckarstöm enligt Geni? Jo “Jakob Johan Anckarström is Jan Granath's 6th great grandmother's husband's wife's brother's wife's husband's first cousin!” Översatt till något man kanske kan begripa innebär det att han är min mf mm ff mm makes hustru i ett tidigare/senare äktenskaps brors hustrus makes mosters son. Hängde ni med? Jag behöver kanske inte säga att jag avstår från att föra in kungamördaren i mitt släktträd.

Hur kommer det sig då att jag får dessa "spännande" meddelanden får Geni? Jo – dels har en medlem i Laxbrosläkten varit vänlig att föra in min gren så jag kan ta del av nytillskott som förs in på Geni. Jag finns således registrerad. En annan anättling, som är mycket aktiv på Geni har funnit att vi är släkt på min mors sida och kopplat på en liten kvist av mitt släktträd. Jag har genom detta ett gratis basabonnemang, men antalet anor som är registrerade av mig eller genom Laxbrosläkten inskränker sig till några dussin. Det är främst genom den senare släktingen, på min mors sida, som alla dessa fantastiska släktband dyker upp varje vecka, med automatik, allt eftersom hon kopplar till fler och fler grenar till sitt träd. Under senaste året har jag också fått veckoliga träffar från MyHeritage eftersom de två tjänsterna är sammankopplade. MyHeritage är emellertid mer återhållsamma i sin syn på släktskap än sin partner Geni.

Varför har jag då en massa olika tjänster igång samtidigt? En förklaring är att jag vill följa med i utvecklingen, Jag insåg emellertid tidigt att jag inte förmår hålla alla a jour så därför är det bara mitt träd på Geneanet som uppdateras regelbundet och som är tillgängligt att läsa - dock på egen risk. Mina andra träd på MyHeritage och Ancestry är privata och kan inte nås av andra. De använder jag bara för att provköra tjänsterna när det kommer nyheter. De små ”kvistar” som ligger på Geni finns där enbart för att de ovan nämnda personerna har önskat samverka med mig om gemensamma anor, vilket är värdefullt.

Jag får nog vänta ytterligare något innan jag hittar min första riktigt hederliga skurk i släkten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...