google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Att byta program

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

måndag 16 december 2013

Att byta program


JAG TROR KANSKE ATT JAG KAN BYTA PROGRAM

I förra texten skrev jag:

”Det finns i princip tre sätt att agera när en exportfil (Gedcom) från ett program inte funkar i ett annat program. Det ena sättet är att ändra i det program man exporterar från, som jag beskriver ovan. Det andra sättet är att mata in de saknade uppgifterna igen i det nya programmet. Det tredje sättet att ändra i Gedcomfilen så att den ”pratar ett språk” som det nya programmet förstår. I det sista fallet kanske man kan undvika att göra om en massa arbete.”

Det visade sig vara fel – det fanns åtminstone ett sätt till som var enklare. Jag skall emellertid kommentera alla sätten till hjälp för den som är i samma situation som jag är.

Situationen är följande
Eftersom jag är en egensinnig person (eller ”egennyttig”, som vi säger i Nora), vill jag avgöra själv vad jag skall använda för program – inte låta andra göra det.

  • Jag vill därför byta från Disgen till något modernare även om det verkar svårt
  • Jag har fattat tycke för Ancestry’s släktforskarprogram FamilyTreeMaker (FTM) och skulle vilja byta till det.
  • Jag vill vidare använda GeneaNet som offentligt anbytarprogram. Jag har testat samtliga andra – Ancestry, MyHeritage och Geni, men bestämt att jag gillar GeneaNet bäst. Jag är medveten om att det vore enklare att bara synkronisera med Ancestry och låta mig nöjas, men, som sagt - jag vill gärna bestämma själv. Troligen kommer jag att synkronisera med Ancestry också och dessutom skaffa ett Sverigeabonnemang, men det trädet kommer att bli privat.

Disgen till GeneaNet
Idag är Disgen och GeneaNet mina två program. Att exportera från Disgen till GeneaNet har alltid gått utmärkt och jag kan göra det så ofta jag vill utan att förlora de bilder jag har lagt in direkt i GeneaNet. Däremot kan man inte exportera bilder från Disgen till GeneaNet eftersom GeneaNet har vissa policykrav när det gäller att lägga upp media på tjänsten. Allt annat, inklusive källor, funkar fint.

Disgen till FTM
Att exportera från Disgen till FTM funkar utmärkt vad gäller bilder, men källorna kommer bara med i undantagsfall och endast om man matat in dom på visst sätt. Allt annat funkar fint. Det uppstår också vissa radbrytningsproblem i biografierna.

Gedcom i allmänhet
Nu är det så knepigt att vissa program är väldigt toleranta vad gäller att importera Gedcom, men jag har också funnit att vissa program exporterar en ”renare” Gedcomkod än andra. Gedkomkoden som exporteras är inte densamma som den som man importerade. Detta faktum kan man utnyttja för att ”tvätta” oren eller programspecifik kod så den kan användas mer generellt.

Mitt "tvätteri"
Att generera en Gedcom från GeneaNet och importera till FTM fungerar utmärkt vad gäller alla källor (även alla de som strulade från Disgen direkt till FTM, trots att de har sitt ursprung i en fil från Disgen). GeneaNet har således ”tvättat” filen från Disgen så den funkar mot FTM. (jag har använt denna ”tvätterifunktion” i GeneaNet förrut vid export från Disgen). Av naturliga skäl exporteras inte några bildfiler från GeneaNet, förutom de som lagts in direkt i trädet på GeneaNet och därmed är godkända.

Två ofullständiga träd
Jag är nu i den situationen att jag har en version av mitt träd i FTM importerat från Disgen utan källor och en annan version importerad från GeneaNet utan bilder. Jag testar ett antal metoder för att få en version av trädet med både bilder och källor.

Jag kanske skall nämna att mitt gamla problem med Disgen att alla par med gemensamma barn blir gifta vid export ignoreras av FTM. Här skrivs bara ”xx har ett förhållande med yy” och sedan får man bestämma vilken typ av förhållande det är på annat sätt.

Metod 1: Att ändra i moderprogrammet (Disgen)
Jag beskrev i förra texten hur jag börjat att se över och ändra alla källor i Disgen genom ”att släcka lampan”. På så sätt kommer både bilder och källor att exporteras fint till FTM. Alla inser emellertid att detta är ett stort arbete, men också ganska nyttigt – speciellt som jag har gamla Genline-källor och inte längre har prenumeration på Genline. Dessutom är ju Genlins adresser bilder av bilder av originalhandlingar.

Metod 2: Att mata in på nytt i destinationsprogrammet (FTM)
Jag skulle kunna nöja mig med att allt utom källorna överförs fint till FTM och mata in de korrekta källorna i FTM direkt. I princip är det samma arbete som jag nu påbörjat i Disgen.

Metod 3: Att förändra Gedcom-filen
När jag studerar Gedcomfilen från Disgen genom att öppna den i en vanlig texteditor inser jag varför inte källorna exporteras korrekt. Alla källor som inte skrivits in med ”släkt lampa” har nämligen bara representerats av en pekare. I slutet av filen finns en lista som berättar vad varje pekare representerar, dvs. adressen till källan. GeneaNet kan tolka detta, men det kan tydligen inte FTM. Med lite kunskap i Gedcomkod skulle det vara en enkel sak att ändra eller att skriva in några rader kod som gjorde att FTM kunde läsa källorna korrekt. Nu kan jag inte Gedcom tillräckligt bra för det.

Metod 4: Att välja det bästa från de två importfilerna (Disgen och GeneaNet)
När jag tittade på filerna i katalogen på datorn där FamilyTreeMaker ligger fann jag dels ett antal filer som representerade mina två träd, dels mappar med samma namn som träden med tillägget Media. I den mappen fann jag alla mediafiler som importerats med respektive Gedcomfil. Där fanns således en fullmatad mapp från Disgen-importen och en mapp med några få bildfiler från GeneaNet (de få jag hunnit lägga in direkt i trädet på GeneaNet). Vi kan kalla trädfilerna följande:

Disgen-FTM
GeneaNet-FTM

Samt mapparna
Disgen-FTM Media
GeneaNet-FTM Media

Det visade sig att om jag avstod från kryssalternativet media i exportfilen från GeneaNet så skapades ingen mapp med namnet GeneaNet-FTM Media. Det var lika bra det för jag hade ändå inte så många bilder i GeneaNet och delar av innehållet ställde till problem visade det sig. Däremot var det bra att ha mappen Disgen-FTM Media eftersom där fanns alla de bilder som jag samlat i Disgen.

Situationen är nu följande: Jag har ett antal filer som behövs för de två träden:

Disgen-FTM
GeneaNet-FTM

Vidare har jag en mapp med namnet Disgen-FTM Media.

Om allt hade fungerat som det var tänkt hade programmet nu kopplat samman alla länkar mellan trädet Disgen-FTM och Disgen-FTM Media och placerat varje bild hos rätt person i trädet. Så funkade det ju också, men motsvarande sak fungerade inte med källorna. Man får också ställa in vilken bild man vill skall vara miniatyr i trädet. Jag får prova något annat.

Det bästa av de två träden
Jag vill ha ett träd som har Disgen-importens bilder, men GeneaNet-importens källor. Således vidtar lite arbete för att koppla ihop alla mediafiler ur mappen Disgen-FTM Media med trädet GeneaNet-FTM. För att göra det får vi skapa mappen GeneaNet-FTM Media som vi just avstått från. Skillnaden är bara att den nya mappen vi skapar är tom och innehåller inga filer som kan ställa till problem.

Nu tar vi person för person i det öppna trädet GeneaNet-FTM och väljer alternativet Media i menyn till höger. I Nytt i rullgardinsmenyn väljer vi Lägg till ny media. Nu öppnas filhanteraren och du väljer den mapp där dina mediafiler finns - Disgen-FTM Media – väljer bild – klickar på Öppna och då dyker bilden upp under personen i FTM. Vill du använda bilden som miniatyrbild i tavlan så högerklickar du på bilden och väljer det alternativet. Nu finns den bilden i den nyskapade mappen GeneaNet-FTM Media och är kopplad till rätt person i ditt träd. När vi jobbat oss igenom bilderna och kopplat har vi fått ett träd som både har korrekta källor och alla bilder med.

Lite överkurs
I FTM kan man koppla bilder till snart sagt varje händelse under en persons liv. Dopkyrkan till dopet, familjegården till födelsen, bröllopsfoto till giftermål, examensbevis till examina osv. och alla sparas automatiskt i mappen GeneaNet-FTM Media. Du kan också koppla hur många personer du vill till samma bild. Det känns därför inte som ett onödigt arbete att manuellt koppla bilderna till personerna eftersom det ger möjlighet att utöka användningen av bilder långt över vad det gamla programmet klarade. I det sammanhanget måste påpekas att man kan hämta bilderna man vill koppla från vilken mapp man vill. Det kan ju hända att du av något skäl inte lyckas koppla dina Disgenbilder till FTM-trädet och då skapas ju ingen mapp med namnet Disgen-FTM Media.

Jag började med de bilder jag använt tidigare som fanns i Disgen-FTM Media, men egentligen behövs inte den mappen annat än för att hålla reda på vilka bilder jag hade i Disgen. Väldigt många av de nya bilder jag kopplade tog jag direkt från DropBox på nätet där alla mina hundratals släktforskarbilder ligger. Givetvis kopplar jag också de urklipp jag gjort från kyrkböckerna till personer och händelse. I det fallet kan man koppla dom direkt man har klippt ut dom så hamnar dom rätt.

Namnen jag gett filerna och mapparna här är ju bara pedagogiska. I verkligheten kommer jag att ge mitt träd ett originellt namn som Granath eller liknande. I sådana fall kommer alla filer som behövs för trädet att heta Granath + (någonting) och mappen med bilderna kommer att heta Granath Media.

Summan av kardemumman och alla mina kringelikrokar är att man inte över huvud taget behöver föra över någon Gedcomfil från Disgen till FTM. Man exporterar den istället till GeneaNet, varefter man skapar en ny ”tvättad” Gedcomfil i GeneaNet, som man sedan importerar till FTM. Bilderna hämtar man där man har dom på sin dator. Glöm bara inte att skapa mappen Trädnamn Media i den mapp där FTM-filerna finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...