google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Gratis nybörjarkurs i släktforskning

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

fredag 13 september 2013

Gratis nybörjarkurs i släktforskning

Jag har beslutat att erbjuda en nybörjarkurs i släktforskning helt utan kostnad. Kursen har funnits under några år och erbjudits mot betalning. Skälet till att jag nu erbjuder den gratis är följande.
För ganska många år sedan blev jag tillfrågad om jag ville göra en nybörjarkurs i släktforskning av ett företag som erbjuder Internetkurser. Det var ett roligt men ganska krävande arbete, men enligt andras utsago blev resultatet ganska bra. Kursen samlade något hundratal deltagare under några år.
Kursföretaget bytte emellertid teknik och utan min vetskap kom min kurs att bli offer för ett antal tekniska missöden, som nu gör att jag drar mig ur samarbetet. Det vore emellertid tråkigt och slöseri på mitt arbete att inte använda kursmaterialet på något meningsfullt sätt.

Primärt för att stödja kursdeltagarna startade jag Facebookgruppen Släktforskning för noviser, där jag själv och deltagarna kunde dryfta olika släktforskarfrågor och kunna hjälpa varandra. Gruppen tog emellertid snart en helt annan vändning än det ursprungligen var tänkt och började leva sitt eget liv där min egen roll blev mer och mer oviktig. Tack vare kursdeltagarna och fler och fler erfarna släktforskare, som inte hade ett dugg med min kurs att göra, utan bara var hjälpsamma blev det en ovärderlig källa till kunskap för många nybörjare och även mer erfarna. Inget var för enkelt eller för komplicerat att fråga om och svar fick man inom någon timma i de flesta fall. Idag är vi över 8000 medlemmar (november 2016) i gruppen och vi blir ständigt fler.

På senaste tiden har jag observerat att fler och fler fullständiga nybörjare blir medlemmar och frågorna ofta blir mycket grundläggande och dessutom återkommer frågorna med ojämna mellanrum. Facebook har ju här en svaghet eftersom det är svårt att gå tillbaka till tidigare inlägg. Det är emellertid möjligt att söka i tidigare inlägg genom att använda förstoringsglaset upp i högra hörnet.

Det är därför naturligt för mig att återföra frågan till sitt ursprung, men omvänt. Facebookgruppen bildades som stöd till min kurs. Jag kommer därför nu att låta kursen bli ett mer stabilt grundstöd till Facebookgruppen. Även om det innebär ganska mycket arbete kommer jag under det närmaste året att skriva om och publicera kursen i ett format som går att presentera på min blogg. Ambitionen är att presentera ett avsnitt per vecka av kursen med början inom kort. På så sätt kommer den alla till del utan någon som helst kostnad och lätt tillgänglig hemma i soffan.

Nu är jag medveten om att min skicklighet som pedagog är större än min kunskap om släktforskning, men det oroar mig inte alls. Jag inbjuder därför alla de duktiga medlemmar vi har i gruppen att i kommentarsfältet till varje avsnitt komplettera och korrigera om jag missar något.

Min tanke är att varje nytt kursavsnitt skall annonseras på Facebookgruppen med länk till bloggen. Min förhoppning är också att andra släktforskargrupper på Facebook skall tycka att kursavsnitten är värdefulla och tillåta att jag meddelar om nya avsnitt även där. Jag kommer emellertid att fråga om lov i varje enskilt fall eftersom jag inte gillar spammande. Om någon administratör redan nu vill haka på så är det bara att skicka ett privat meddelande till mig och tala om det.

Bilden ovan visar en inskription på väggen i Bergsmansgården på Skansen. Gårdens ursprungliga namn är Laxbro gård från Nya Kopparberg, som uppfördes av min ana Michael Hindersson.


1 kommentar:

  1. Jag kommer att använda mig av denna infon. Enormt intressant!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...