google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: En viktig förbättring av GeneaNet vad gäller illustration av ditt släktträd

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

fredag 16 mars 2012

En viktig förbättring av GeneaNet vad gäller illustration av ditt släktträd

Jag har tidigare skrivit om hur man kan kombinera användandet av ett släktforskningsprogram på sin egen dator och en webbtjänst för att byta anor med andra. Jag har också visat på att av de tre program som jag provat - Ancestry, MyHeritage och GeneaNet - är det egentligen bara GeneaNet som kan uppdatera Gecomfiler med bibehållen länkning till inlagda dokument, bilder och andra resurser.

Rätt skall emellertid vara rätt så just nu provar jag även hur det fungerar med Ancestry's eget släktforskningsprogram - Family Tree Maker - tillsammans med Ancestrys släktträd i det här avseendet. Jag har väl inte kommit så långt ännu, men så här långt ser det lovande ut. Med Ancestry's eget program verkar det som om man skulle kunna få samma funktionalitet som GeneaNet erbjuder med valfritt oberoende program.

En lovande nyhet är just att GeneaNet har förbättrat sin länkningsfunktion vid Gedcomimport. Tidigare behölls visserligen alla länkar till inlagda dokument så länge de nya posterna i den importerade filen kunde identifiera samma post i det befintliga trädet. I klartext innebar detta att om man rättat ett stavfel i ett namn i den nya filen så kunde inte GeneaNet identifiera personen och man förlorade länken. Nu har man rättat till detta. Om den nya Gedcomfilen inte kan hitta någon identisk post i det befintliga trädet får man en lista på möjliga personer som det kan vara och får då välja vilken man avser. På det här sättet behålls alla länkar till olika media som man lagt in i sitt träd.

I dagarna har GeneaNet infört en ytterligare förbättring. På första sidan i släktträdet kan man välja att lägga till media till sitt träd. Än så länge gäller det dokument, gravstenar- och minnesmärken samt familjevapen. Inom kort kommer också möjligheten att lägga till bilder av olika slag. Man kan inte bara lägga till egna uppladdade mediafiler utan också mediafiler som andra medlemmar lagt in. Detta kan göras eftersom GeneaNet är oerhört noggranna vad gäller de mediafiler man tillåts ladda upp. Dels måste man bifoga en detaljerad beskrivning av objektet (ibland lite väl detaljerad kan man tycka), dels måste man göra tydligt att man faktiskt har rätt att ladda upp filen ifråga. Även vad gäller kvalitén på de uppladdade bidragen är GeneaNet osedvanligt noggranna.

Ännu finns inte så många objekt att länka till av naturliga orsaker, men så snart vi medlemmar börjar ladda upp våra egna filer så kan vi börja bidra till varandras släktträd och även finna filer hos andra som passar in i vår forskning.

Man kanske bör tillägga att tjänsten är gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...