google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: ÄNTLIGEN - kan jag få mina släktböcker tryckta och bundna

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 19 januari 2012

ÄNTLIGEN - kan jag få mina släktböcker tryckta och bundna

Under ganska lång tid nu har jag sökt efter möjligheter att trycka släktböcker till ett rimligt pris. Jag har förhandlat med ett svenskt företag som visat visst intresse om jag kunde hjälpa dom med att utforma produkten. Det verkar emellertid som om fotoböcker och temaböcker är mer lukrativt så diskussionerna rinner oftast ut i sanden. Att hitta ett företag som kan trycka enstyck böcker med valfritt innehåll med hög kvalitet har visat sig svårt.

Vad är då rimligt pris? Jag har framställt printade släktböcker som jag sedan fått bundna på hantverksmässigt bokbinderi. Om man vill ha ett bra papper så kostar det en hundring för ett paket på 100 ark. Färgen till printern är ganska dyr så det blir ett par hundralappar och själva bindningen för en släktbok på 200 sidor kostar minst 600 kronor. Någonstans under 1000 kronor hamnar man nog på i slutändan för en bok med 200 sidor. Då skall man säga att "trycket" beror väldigt mycket på hur bra printer man har hemma, men bindningen blir å andra sidan helt fantastiskt fin.

Jag har nu hittat en amerikansk tjänst Blog2Print, som har ett mycket bra utbud av trycktjänster till, som jag tycker, rimliga priser. De kan dels trycka böcker direkt från din blogg, ditt Facebook- eller Twitterflöde om du skulle vilja ha det, men också fotoböcker från Picassa, men - framför allt har dom en tjänst som heter Everything2Print, som gör böcker från valfri PDF-fil.

Det är just denna senare tjänst som man kan använda för att tillverka släktböcker. Varje vettigt släktforskarprogram kan producera en PDF-fil, som du sedan kan trycka. Om man har ett program på nätet som inte framställer rapporter i PDF så går det bra ändå. Då framställer man en GEDCOM som man matar in i mitt favoritprogram för släktböcker - The Complete Genealogy Reporter - TCGR. I det programmet kan man utforma sin släktbok på många sätt och sedan föra över den till en PDF, som man sedan levererar till Blog2Print.

Priset för en bok på 200 sidor med hårda pärmar skulle kosta lite drygt 600 kronor plus frakt och då får man ett förstklassigt tryck, men inte hantverksbundet förstås. Om man vill ha mjuka pärmar blir det något billigare.

Jag gjorde en fejkad provbeställning av en släktbok på knappt 300 sidor. I färgtryck och med hårda pårmar skulle den kosta den knappt 110 dollar (<800 kronor), men om man vill spara så kan man få den i svartvitt med mjuka pärmar för 38 dollar (ca 250 kronor).

När man framställer en bok från PDF kan man ladda upp flera filer på rad. Det kan vara praktiskt om det släktforskningsprogram man har kan generera fler olika rapporter i PDF, eller om man skrivit egna texter om vissa anor som man vill inkludera. En annan finess är att när PDF-filen är nedladdad får man frågan om man vill ladda ned material från andra källor, som Picassa, sin blogg eller någon av de andra alternativ som erbjuds. Som jag ser det kan man i princip utforma sin släktbok helt fritt med den här tjänsten.

Jag kommer mycket snart att prova genom att beställa en egen släktbok från företaget. Om någon hinner före mig kan ni väl berätta hur det blev.

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Intressant och BRA blogg du har! Om jag tolkar dig rätt så är trots allt Disgen det i Sverige största och "bästa" programmet..? Vet du om det går det att själv gå in i html-koden och påverka layouten som visas vid publicering på Internet?

    Jag har väldigt mycket gamla foton och filmer som jag vill ha egen struktur och kontroll över i mitt släktträd som för tillfället är byggt helt med egen html-kodning. Vad jag saknar i det är databasen för sökning, urval m.m.
    Mvh Marga Åhlin.

    SvaraRadera
  2. Hej Marga och tack för att du läser min blogg. Du har uppenbarligen krav och kompetens som vida överstiger min när det gäller att behandla media, men jag skall försöka kommentera så gott jag kan. Jag har en tydlig hatkärlek till Disgen som framgår av min text http://slaktforskning.blogspot.com/2012/01/maste-jag-byta-slaktforskningsprogram.html

    Man kan emellertid editera sin Gedcomfil i en vanlig textbehandlare - officiella taggar kan man hitta på nätet, exv. http://genealogy.about.com/library/weekly/aa110100d.htm

    Om man använder TCGR så får man gratis med en avancerad Gedcomeditor, som jag inte satt mig in i riktigt. Hur man bär sig åt när ett släktforskningsprogram inte exporterar något värde som kan förstås av Gedcomtaggen vet jag inte. Vad gäller media - åtminstone bilder - som jag provat, så lägger Disgen alla bilder i samma mapp som Gedcomfilen. Det gör att exempelvis TCGR kan importera bilderna från mappen.
    TGRC har den egenheten tillsammans med Disgen att den betraktar första bilden som porträttbild och struntar i de andra om man inte lägger upp en Mediabilaga. Däremot kan den händige lägga in mediafiler i samtliga avsnitt (orter, personer, yrken, egen text etc), men då får man lägga in länkarna till bilderna själv i texten med en speciell syntax.
    Navigering i TGRC sker med hyperlänkar och sökning på vanligt PDF-sätt.
    Hoppas det här inte var alltför förvirrat.
    Mvh
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...