google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Förenklad dokumentation med ny teknik

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

söndag 13 november 2011

Förenklad dokumentation med ny teknik

När jag besökte Sverige i september passade jag på att gå till olika arkiv för att leta fram material som jag sedan kan studera i lugn och ro. Jag har provat olika metoder för att samla mitt material under åren. Det har varit:

Fotokopior som jag tagit med hem för att studera vidare. Problemet med den metoden är att man får en bamsebunt med kopior, som dels kostar mycket pengar  - 1 till 4 kronor per kopia beroende på var man är. Ett annat problem är att de väger en del och tar plats. Jag har ett skåp fullt av kopior, som skall gås igenom någon gång.

Nästa metod var att ha en liten läspenna som var kopplad till min dator. Med den kunde man markera den text man ville kopiera och vips kopierades den in på rätt plats i datorn. Den här metoden var väldigt bra för kortare texter, men blev lite jobbig om det var större textmassor. Ett annat problem var också att OCR-tolkaren i pennan inte var helt felfri när det gällde äldre dokument eller specialtecken, som exempelvis finns gott om i Herdaminnen. Man insåg också, när man kom hem att man skulle kopierat fler rader, men då var det så dags.

Jag köpte mig då en liten miniskanner som fungerade utan dator. Nu kunde jag visserligen få med hela sidorna enkelt, men eftersom jag inte kunde köra en bok genom den så fick jag först ta en kopia. Visserligen slapp jag släpa på en dator, men fick återigen en mastig kopiekostnad. Nu har jag sett att det finns en liten handskanner som man kan föra över en boksida och då behövs ju inga mellankopior, men jag har valt en annan väg. Den metoden är tillgänglig för dom som har en sk. smartphone eller en iPad.

Jag använder en sk. app på min iPad som heter CamScanner Pro. Den finns både för iPad och för iPhone, samt för Androidtelefoner och fungerar alldeles utmärkt. Det går till så att man tar en bild av boksidan eller av flera boksidor i en följd. Programvaran innehåller dels en skakningseliminator, dels en fuktion som låter dig markera det fält du vill skanna, precis som på en vanlig skanner. Programmet rätar sedan upp bilden och skärper den så läskvaliten blir bra. Om man bara sparar bilden hamnar den som en JPG-bild i bildmappen på din iPad, iPhone eller annan smartphone. Programmet kan emellertid omvandla bilden till en OCR-tolkad PDF-fil som öppnar helt andra möjligheter.

Jag har provat med att läsa mina sidor direkt från JPG-filerna och det går väldigt bra på en iPad. Om man har en iPhone så får man nog läsa bilderna i sin dator på grund av skärmens storlek. Jag saknade emellertid möjligheten att göra noteringar och markeringar/förstrykningar på PDF-bilderna. Jag fann då appen GoodReader, som också det finns både för iPad och för iPhone och en liknande lär finnas för Android. Man måste emellertid vara observant så man får rätt version både vad gäller operativsystem och vilken maskin man skall ha den till.

När man gjort om sin bild till PDF är det bara att låta CamScanner öppna dokumetet i GoodReader. Nu kan man bearbeta sin PDF-fil på alla möjliga sätt. Exempelvis tycker jag det är bra att stryka för de delar i texten som jag vill ta med och referera till. Jag vill också gärna skriva någon liten kommentar, som att den och den är släkt med den eller den anan.

Fördelen med den här metoden är följande:

  • Jag behöver inte köpa dyra kopior
  • Jag behöver inte släpa med mig datorn. Jag har mitt släktträd tillgängligt på min iPad så jag kan kolla vilka personer jag är intresserad av.
  • Jag kan var som helst läsa igenom materialet och göra bearbetningar utan att ha en dator.
  • Slutligen kan jag föra in det material jag valt ut i mitt släktforskningsprogram på datorn. 
  • Jag har kvar en originalbild av den skannade sidan om jag vill gå tillbaka till den senare och den tar ingen plats i skåpet.

2 kommentarer:

  1. Hej igen. Jag kanske börjar bli tjatig, men jag hittade en länk till som inte fungerade för mig, nu i detta dokument. Det var länken till C-Pen. Antagligen behöver den vara http://www.cpen.com/se/products
    i stället.

    SvaraRadera
  2. Tack igen - nu har jag fixat det oxo. Jag tänkte inte på att en del företag uppdaterar sina adresser,
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...