google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Enkelt att samla gravstenar med BillionGraves

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

lördag 13 augusti 2011

Enkelt att samla gravstenar med BillionGraves

Mina senaste gravstensbilder
BillionGraves har nu utvecklat sin App för mobiltelefoner så man kan använda den på iPad2. Jag klagade i ett tidigare inlägg på att det inte gick och fick då en reaktion från företaget som ledde till att man uppgraderade sitt program så att det nu fungerar även för min iPad.

Deras funktion bygger på att vissa mobiltelefoner har GPS-funktion och en kamera inbyggd. Dessutom måste man ha datakommunikation inkopplad. Vad jag förstår funkar både iPhone, iPad2 och Androidtelefoner numera. Det hela är oerhört enkelt. Det första man gör är att registrera kyrkogården om den inte redan finns med. Du måste göra det när du är på plats eftersom GPS-funktionen läser av var du befinner dig och hämtar en karta över kyrkogården som sedan blir bas för alla dina foton.

Nästa steg är enkelt. Du startar din App och, på min App, trycker man bara på kamerasymbolen och sätter igång att fotografera gravstenar. När du tagit en bild frågar appen om du vill använda bilden eller ta en ny. Om du säger använda så laddas den automatiskt upp med GPS-koordinater och allt. Färdigt - du kan ta nästa bild.

Med en viss fördröjning kommer bilderna att synas på BillionGraves' hemsida. Fördröjningen har man av säkerhetsskäl. Man kan ju tänka sig att, på ställen där folk har sjuka böjelser, man inte vill avslöja för hela världen att man springer omkring på den lokala kyrkogården och fotograferar. Bättre då att ha hunnit hem innan det syns.

När väl bilderna kommit upp på hemsidan kan man "transkribera" sina stenar själv, dvs. man kan registrera i klartext vad det står på dom. Man kan i och för sig överlåta det på någon annan, men det är viktigt att komma ihåg att stenarna man fotograferat inte är sökbara förrän de transkriberats. Man kan också se på en karta över kyrkogården exakt se var stenarna man fotograferat ligger och man kan klicka på markörerna på kartan och få upp bilden av gravstenen.

Appen för fotografering är gratis, liksom det är att söka efter bilder utifrån namn på personer. Om man däremot vill ha en tjänst där man kan lokalisera en enskild sten på den kyrkogård man just befinner sig så kostar den tilläggsappen ett par tior.

Det finns också en beta-version av BillionGraves för vanliga datorer som man provar ut för närvarande. Med den kan man ladda upp bilder man samlat på sig tagna med vanliga kameror. Dessa bilder får ju emellertid ingen GEO-tag, dvs. en GPS-position. Om du har många gravstensbilder hemma och vill dela med dig kan du kontakta BillionGraves på drew@billiongraves.com och be om att få bli betatestare.

1 kommentar:

  1. Kul att det verkar fungera så bra. Jag är jättesugen på att testa, har installerat appen i min iPhone men tyvärr inte varit i närheten av någon kyrkogård än...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...