google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Hela din forskning på ett ark

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

lördag 4 juni 2011

Hela din forskning på ett ark

Student studerar utskrift
Jag har nu testat OnePage Genealogy's program som gör att man kan få in hela sin antavla på en stor sida, vilken under vissa förutsättningar även kan skrivas ut. Programmet har utvecklats av Brigham Young University - BYU, som är ett religiöst universitet i regi av Jesu Kristi Kyrka Sista Dagars Heliga eller mormonerna som de kallas.

Programmet bygger på en algoritm som gör att de tomma led i din antavla, som normalt lämnas som tomma rutor, här lämnar plats för intilliggande led. Algoritmen anpassar också typsnittet efter utrymmet för varje ruta i tavlan. På så sätt kan man passa in antavlor, som normalt sett inte skulle få plats på en fotbollsplan, på papper som stora skrivare kan hantera dvs. 3,5 x 6 fot vilket är ungefär 1m brett och 180 cm långt. Jag har skapat en tavla med 21 generationer och då behövde jag inte ta till den största pappersstorleken.

Programmet har emellertid vissa begränsningar. Den skriver ut antavlor utgående från en vald person på ett utmärkt sätt. Om man däremot vill inkludera ättlingar funkar det bara om proband inte har barn i mer än ett äktenskap. Om så är fallet tillerkänns den första hustrun/mannen samtliga barn. Kan det vara något religiöst som har med mormonernas inställning till skilsmässor att göra kanske? Det finns också ett alternativ som heter timeline där antavlan läggs upp på en sekelindelad linje. Den blir väldigt grötig och närmast oläslig - åtminstone den version man ser på skärmen. Samma sak är det med släktavlor där man utgår från en anmoder/anfader. Programmet klarar inte av detta något vidare så presentationen blir obegriplig och oläslig - åtminstone om man testar med 21 generationer som jag gjorde, men vad kan man begära?


Nu skall jag säga att jag använt en Gedcom-fil från Disgen som indata och det kan ju hända att programmet beter sig bättre med andra Gedcom-filer.

Det bästa med det här programmet tycker jag är att man kan skapa en antavla som man kan läsa i en PDF-läsare på ett utmärkt sätt. Min tavla med 21 generationer tog bara 85 Kb utrymme och kan lätt skickas till släktingar och vänner som inte kan/orkar läsa de rapporter som vi släktforskare gillar att ta fram. Jag skulle emellertid rekommendera att man använder den utmärkta PDF-läsaren som fäöljer med, nämligen Nitro PDF Reader. Den gör läsningen mycket trevligare än Acrobat Adobe Reader gör. Vad gäller utskrift så är PDF-filen spärrad för utskrift. Det är meningen att man skall skicka sina filer till BYU för utskrift. En utskrift kostar drygt hundralappen och behållningen anges gå till forskningen.

Nu har jag ett program som heter CAD-CAS PDF Editor Pro 3.1 och i det programmet kan man ändra och ta bort utskriftsskyddet, men var hittar man en skrivare som tar så stora papper?

Om ni är intresserade av det här så måste jag göra er besvikna. Just nu har BYU's server tydligen lagt av så man kan varken hämta programmet eller beställa utskrifter, men den repar sig väl hoppas vi.

3 kommentarer:

  1. Länken till Briham Young Universitetet fungerar idag. http://roots.cs.byu.edu/pedigree/

    Anders Ö

    SvaraRadera
  2. Så här står det på sidan...

    The PDF file that is generated is password-protected. In order to print the chart, you need the following password: @j"yW9os%4CZYAskQ6~*

    This password will be needed by whomever is printing this PDF file. Although we at OnePageGenealogy no longer print these charts, if you still desire a full sized poster of your chart a local print/poster store should be able to print the PDF of your chart onto a large poster with the provided password.

    SvaraRadera
  3. Tack Lasse - tydligen har man slutat printa ut sedan jag skrev texten. Hoppas det funkar som det beskrivs. Dom är inte så tokiga att läsa på en skärm heller faktiskt även om man får zooma och flytta runt lite.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...