google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Problem med Disgens GEDCOM-kod

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 31 mars 2011

Problem med Disgens GEDCOM-kod

För att inte riskera att ni skall tro att jag "skämtar aprillo" får det blir två texter idag, fast jag kunde ha väntat till i morgon.

Ungefär en tredjedel av alla släktforskare använder Disgen enligt GeneaNets undersökning. Problemet är emellertid att Disgen inte följer GEDCOM-standarden i alla delar för sina exportfiler. I Disgen anger man tilltalsnamnet med en asterisk * vid namnet. Detta borde översättas i GEDCOM-filen med en kod som ser ut så här:

0 @1-536@ INDI
1 SEX M
1 NAME Tommy Jan Ã…ke /Granath/
2 NICK Jan
1 OBJE
2 FORM jpg
2 TITL Porträtt
2 FILE Jan Ã…ke SV.jpg

Observera raden "2 NICK Jan" som indikerar att jag vill heta Jan inte Tommy. Eftersom denna rad saknas i Disgens GEDCOM-fil så kommer det i varje släktboksprogram som läser korrekt GEDCOM-kod stå som följer:

"Nils Olofsson (Tommys morfar) ...." istället för "Nils Olofsson (Jans morfar) ..."

Mitt släktboksprogram The Complete Genealogy Reporter - TCGR - har ordnat i sin senaste version så att man kan välja att tilltalsnamnet går före första namnet. Detta funkar emellertid inte för Disgenanvändare som jag själv. Jag får vackert ta min texediterare och skriva in "2 NICK JAN" i GEDCOM-filen om jag skall få rätt namn. TCGR jobbar nu på att få sitt program att förstå att en asterisk * i en GEDCOM-fil från 30 % av de svenska släktforskarna betyder att det är ett tilltalsnamn.

2 kommentarer:

  1. Intressant! Jag är dock tveksam till om det är rätt som du skriver.

    Jag vet med säkerhet att även MinSläkt gör så här. När jag rotar i mina referensfiler verkar det som att även PAF och Reunion gör så, men det är jag inte säker på.

    Gedcom-standarden säger att NICK är "A descriptive or familiar that is used instead of, or in addition to, one's proper name." Det låter inte som tilltalsnamn utan snarare som smeknamn.

    Det finns i alla fall en buggrapport på det för Disgen. I någon kommande version får vi försöka skapa en mekanism att då användaren så vill generera gedcom-filer med sådana avvikelser eller tillägg som ibland kan krävas för att kunna flytta data till andra program.

    Ser att det finns andra som haft liknande problem: http://www.tngforum.us/index.php?showtopic=4246&st=0

    och tydligen finns det ett särskilt tyskt förslag till utökning av gedcomstandarden för att läsa bland annat detta problem.

    SvaraRadera
  2. Hej Daniel

    Normalfallet är ju att första namnet är tilltalsnamn och då uppstår inga problem. I Sverige är emellertid ofta andra eller tredje namnet tilltalsnamn och då uppstår problem eftersom inte den indikering som Disgen använder, dvs * avsätter några spår i Gedcomfilen som kan förstås av andra program. Även i USA förekommer att andranamn är tilltalsnamn enligt den dialog jag haft med amerikanska programförfattare. Mer vanligt är emellertid att man har det du kallar smeknamn - William kallas Bill etc. Alla dessa varianter behandlas av GEDCOM under koden NICK, vilket ju egentligen betyder smeknamn men programmeringsmässigt står för alla fall där inte förstanamnet är tilltalsnamn.
    TCGR har nu skrivit om sin kod för DISGEN så att programmet tolkar * som NICK och på så sätt fungerar det utmärkt för oss Disgen användare. Det är emellertid klokt att göra något åt det från DIS sida eftersom problemet kvarstår för alla andra program som inte kan tolka * som NICK. Det vore emellertid bra om du varnar TCGR när ni fixar detta så inte deras program helt plötsligt inte förstår den korrigerade Gedcomkoden. Som en liten kuriositet kan jag nämna att i de fall Disgens genererade Gedcomfiler inte accepteras av något program brukar jag ladda ladda upp Gedcomfilen till GeneaNet och sedan laddan ned Gedcomen från GeneaNet och på så sätt "tvätta" filen. Det funkar oftast. Det enda problemet är att mediafilerna inte följer med eftersom GeneaNet inte, av upphovskäl, tar emot dom från Disgen.
    Intressant att, som du säger, att även MinSläkt gör som Disgen. Det kanske är värt att undersöka för TCGR.
    Hälsningar
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...