google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Social nätverksanalys till hjälp i släktforskningen?

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

söndag 13 februari 2011

Social nätverksanalys till hjälp i släktforskningen?


Som jag påpekade för en tid sedan finns det mycken förståelse att hämta om livet i historisk tid från dopböcker, vigselböcker och domböcker. Informationen i de här handlingarna kan också, tillsammans med andra indicier, hjälpa till att härleda släktskap och faderskap.

Samtidigt är, som jag också påpekade, våra släktforskningsprogram inte särskilt skickade att beskriva de här sambanden. Skälet är att släktskapsprogrammen är hierarkiskt uppbyggda för att beskriva släktskap på ett linjärt sätt. De kan ofta inte ens klara att illustrera giften inom släkten på ett särskilt bra sätt - det blir då registrerat som "anförlust". Få program klarar flera familjekonstellationer, dvs fosterföräldrar parallellt med biologiska föräldrar. Ändå är ju dessa loopar och återkopplingar ofta mycket intressanta ur släktskapssammanhang.

För många år sedan intresserade jag mig för det man kallar Social nätverksanalys, speciellt hur det kan användas tillsammans med analys av spatiala sammanhang. Det finns idag mycket enklare programvara för detta ändamål och jag har därför börjat undersöka hur dessa kan användas inom släktforskningen.

Jag har tagit mig för att registrera alla dop i Ljusnarsbergs församling i Örebro län för år 1840. Det kan synas futtigt att bara arbeta med ett år, men det rör sig om 196 dop vilket blir ca 1000 individrelationer som måste tolkas och registreras manuellt. Med hjälp av Arkiv Digitalts utmärkta bildkvalitet och Genlines eminenta funktion där man kan söka på orter har jag lyckats ganska bra att särskilja alla Per Andersson och Cajsa Persdotter så jag inte registrerar dom fel. Ortsnamnsregistret i SOFI har även varit absolut nödvändigt som hjälpmedel för att placera individer och familjer i rätt by.

Nu återstår att lära mig programvarans möjligheter, analysera och tolka materialet samt skriva något förståeligt som kommer nära människorna i socknen. Jag ser ju redan nu att en av de svåra problemen med metoden blir att mata in data. Just de data jag behöver är ju ofta bristfälligt dokumenterat i släktforskningsprogrammen. Dessutom är dom i en form som jag inte kan använda utan vidare. Vad jag behöver är fullständiga data i formen .xls, dvs Microsoft Excel-format. Det behöver inte vara data som beskriver relationerna utan även Excel-tabeller med alla individer inom en socken är till stor hjälp. Om någon har idéer så är de välkomna.

Jag tänker inte berätta mer just nu eftersom jag inte vet vart det leder, men jag återkommer med detaljerad information och resultat när jag har något matnyttigt att förmedla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...