google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Att dela med sig av sin forskning gratis och enkelt

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

måndag 18 oktober 2010

Att dela med sig av sin forskning gratis och enkelt

För någon vecka sedan berättade jag om olika sätt att skapa en egen hemsida för sin forskning. Samtidigt varnade jag för allt det arbete det innebär att underhålla en egen hemsida. I det här inlägget skall jag skriva om ett alternativ att dela med sig av sin forskning genom att lägga ut sitt släktträd på Internet på ett enklare sätt.

Innan jag går vidare vill jag emellertid komma med en komplettering. Jag sa att de flesta släktforskningsprogram kan exportera ditt material till en HTML-fil, men om det inte skulle vara så så finns hjälp. UncleGED är ett gratisprogram som framställer en enkel HTML-fil från en Gedcom-fil. Vill man ha något mer avancerat kan man använda The Complete Genealogy Reporter som genererar så avancerade rapporter att man kanske föredrar den framför sitt ordinarie släktforskningsprogram för det här ändamålet.

Om man nu inte vill ha besväret med en egen hemsida så finns det på Internet ett stort antal tjänster som låter dig lägga ut din forskning. Ofta är dessa tjänster helt gratis om man nöjer sig med basservicen, dvs. att ens släktträd skall kunna hittas av andra på Internet. Nu behöver det inte vara så att allt du har blir synligt för alla andra. Oftast kan du göra inställningar som döljer vissa delar av ditt släktträd eller till och med gör det osynligt för alla utom dom som du bjuder in eller ger tillstånd att läsa dina data.

Du undrar naturligtvis varför sådana här tjänster ofta är gratis och hur de finansieras. Jag vill inte påstå att jag är helt insatt i alla detaljer men några sätt är uppenbara. En del tjänar på annonser, andra tar in pengar på de extratjänster som du betalar för genom att uppgradera till ett mer avancerat abonnemang. Åter andra tar betalt när du vill söka i någon av de databaser som tjänsten erbjuder och några är inte gratis utan tar betalt för att du skall få lägga ut ditt material. En av förutsättningarna för deras existens är att många människor läger in sina släktdata. Deras tjänst blir på så sätt mer attraktiv.

För att använda de här tjänsterna måste man kunna exportera sina forskningsresultat i ett filformat som heter GEDCOM. Alla släktforskningsprogram jag har träffat på kan göra en sådan export, men kvalitén på resultatet kan variera, liksom toleransen till variationer i materialet hos de tjänster du vill exportera till. Inte alla Gedcom-exporter fungerar så bra med alla Internettjänster.

När man väl blivit medlem - vilket är en förutsättning - och har exporterat sina data till Internettjänsten kan andra ta del av den och du kan jämföra dina släktdata med andras. Ofta är det mängder av finesser kopplade till de här tjänsterna, vilka du ofta måste betala för. Du kan ofta generera olika former av rapporter, du kan chatta med andra forskare som är medlemmar i samma tjänst eller skicka mail, du kan undersöka om du har gemensamma anor med någon annan och mycket mer. Jag har provat de flesta av dom här tjänsterna, men eftersom de är så sinsemellan olika så vill jag inte förorda någon framför de andra. Jag rekommenderar att du anmäler dig på prov och surfar runt lite. Om du gillar vad du ser kan du ju exportera hela eller delar av din forskning till sajten och se hur det tar sig ut. Som hjälp att välja tjänst som passar dig har jag publicerat en checklista från min släktforskningskurs.

Nedan följer några vanliga tjänster du kan prova:

Familjeband som är en svensk tjänst utgiven av Genline.

GeneaNet är ursprungligen fransk tjänst som finns i ett stort antal länder däribland Sverige, Norge och Finland.

FamilySeach är ett program från Mormonkyrkan. FamilySearch samverkar med programmet Personal Ancestral File - PAF - som är ett program på din dator.

Ancestry har just köpt det svenska Genline så i framtiden kan stora förändringar ske. Samverkar med Family Tree Maker på din dator.

MyHeritage samverkar med programmet Family Tree Builder som är ett program som du har lokalt på din dator.

Geni är främst tänkt för att bygga släktträd inom familjen och släkten.

Disbyt är en nordisk tjänst som hör till föreningen Datorstöd i släktforskningen - DIS - som är världens största förening i sitt slag. Medlemmar kan lägga ut och ta del av varandras släktträd. Aktiva bidrag ger fler rättigheter att söka i materialet. Kopplingar finns till såväl Genline som Arkiv Digital samt till släktforskningsprogrammet Disgen..

Jag vill emellertid rekommendera att du alltid primärt har din forskning lagrad med hjälp av ett släktforskningsprogram på din dator och endast använder dessa tjänster just för att dela med dig till andra forskare.

Jag har utvecklat de här tipsen mycket mer i min släktforskningskurs Släktforska gratis som för övrigt inom kort kommer att få en ny skepnad. Gamla kunder kommer att kunna välja mellan den gamla eller nya skepnaden.

I nästa text kommer jag att ge några råd om hur man gör för att förmedla tankar kring sin forskning till andra utan att behöva ha en hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...