google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: TWINGLY - i släktforskningens tjänst

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 1 juli 2010

TWINGLY - i släktforskningens tjänst

Jag fick erbjudande att prova betaversionen av Twingly's Channels. Givetvis kunde jag inte motstå något så intressant. Vad handlar det då om?

Jag vill inte påstå att jag förstått allt, men jag har ändå startat en Twinglykanal som har adressen http://www.twingly.com/genealogy och namnet Släktforskning för noviser. Saknar man fantasi så gör man. Jag kan göra några intressanta saker där.

Dels kan jag välja några nyhetsfora, bloggar eller sidor som har sk. RSS-feed och lägga in dom. Jag har naturligtvis valt min egen blogg men dessutom Släktforskarbloggen på GeneaNet samt Sannes blogg om släktforskning. Nu kommer allt som skrivs på dessa sidor att automatiskt komma upp på min sida i en kortversion för alla att ta del av.

En annan sak jag kan göra är att välja några sökord. Jag valde släktforskning samt genealogy. Det senare skulle jag inte gjort för helt plötsligt fylldes sidan med amerikansk spam av värsta sort. Släktforskning funkar däremot bra och söker således av hela Internet efter inlägg där det ordet förekommer.

Det tredje jag kan göra är att välja specifika websidor som jag gillar och lägga in länkar. Jag valde www.dis.se samt min egen kurs www.minkurs.se/slaktforskaren. Nu kommer dessa upp och dessutom anges alla utlänkar från dessa websajter, vilket ju kan vara av intresse.

Man kan läsa materialet i två lägen - det ena heter Incoming och där dyker inläggen upp i ordning, det andra läget är Top stories och där visas ett urval. Hur det görs vet jag inte men troligen efter hur många som läst det.

De här inställningarna gjorde jag bara för att testa hur det funkade. Jag kommer att lägga in massor av nya saker fortlöpande. Jag hoppas på så sätt kunna bygga upp en sida där intresserade kan hitta det mesta av intresse inom ämnet släktforskning.

Du är välkommen att testa sidan. Den heter alltså Släktforskning för noviser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...