google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Släktböcker på löpande band - åtminstone till hela släkten

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

lördag 8 maj 2010

Släktböcker på löpande band - åtminstone till hela släkten

Det här blir den sista texten om att göra släktbok för tillfället. Jag behöver väl inte säga att presenten i form av en släktbok på CD blev mycket uppskattad. Jubilaren hade själv börjat släktforska för några decennier sedan och väckt förhoppningar hos många släktingar om att kunna leverera en släktbok så småningom. Trots idogt arbete och kurs i släktforskning hade arbete och andra intressen inkräktat på tiden och anorna förblivit till stora delar höljda i dunkel. Den spännande hobbyn blev mer och mer ett dåligt samvete. När jag som en sidosyssla till min egen forskning tog mig an min frus och jubilarens släkt var det således välkommet. Jubilaren själv bidrog entusiastiskt till att kartlägga kusiner och tremänningar, medan jag ägnade mig åt historien. Jubilaren var helt ovetande om att han själv bidrog till sin födelsedagshyllning.

Nu slumpade det sig inte bättre än att en kusin till jubilaren och min hustru, boende i USA, fyllde 80 år i dagarna. Givetvis blev en släktbok över hans gren av släkten den naturliga presenten från de svenska kusinerna. Det väckte viss förvåning när jag bara behövde lägga ned 30 minuters arbete för att framställa en ny version av släktboken skräddarsydd för den amerikanske kusinen.

Så här går det till med The Complete Genealogy Reporter:

  1. Om man förändrat något i sin Disgen-databas sedan man gjorde förra släktboken måste man göra en ny Gedcom-export
  2. Man öppnar sedan TCGR och om man inte gjort det förrut så går man till fliken Preferences och sparar inställningarna med ett namn som associerar till den förra släktboken
  3. Man öppnar sedan fliken Sections och sparar likaså de inställningarna
  4. Man får nu en fråga om vem man väljer som ny huvudperson - välj ny
  5. Nästa steg är att importera den nya Gedcomfilen
  6. Öppna sedan Preferences och Sections och skriv in nya inställningar - spara dem för den nya släktboken. Tänkt på att det framför allt är rubriker för boken, omslagsbild, samt eventuella andra kapitelnamn som bör ändras. Om man lagt in Custom sections kan någon av dess behöva tas bort eller några läggas till.
  7. Det sista jag gjorde var att välja engelska som språk eftersom den nye jubilaren inte talar svenska. Visserligen kommer alla biografier man lagt in att fortfarande vara på svenska, men det kan man inte göra så mycket åt.
  8. Sedan är det bara att trycka ut den nya släktboken
Detta innebär att när man en gång har gjort grovarbetet kan man förse hela släkten med skräddarsydda släktböcker. Har man sedan en printer som kan skriva på CD-skivorna så man får snygga illustrationer på skivan så blir gåvan extra flott.

Egenheter med TCGR när man använder Disgen: Programmet kan inte förstå markeringen av tilltalsnamn i Disgen. Man kan i TCGR välja mellan att använda första namnet eller samtliga namn som tilltalsnamn. Min brorson som kallas Fredrik har alltså att välja på att bli benämnd Claes Fredrik eller Claes - vilka båda skulle göra honom smått förargad. Själv får jag stå ut med Tommy. Det här är ju framför allt ett problem med nu levande och personer i den nära historien där vi känner dom under ett visst namn. Någon lösning har jag inte funnit på problemet.

För min svåger var det nästan lika välkommet som den egna släktboken att han nu, med min hjälp, kunde infria alla förväntningar om släktutredningar som kusiner och tremänningar i Sverige och utomlands haft genom åren. Som extra grädde på moset var det givetvis att släkten nu kunde härledas både till den stora Wieselska prästsläkten i Vislanda med rötter i 1500-talet samt till den kände kyrkoheden Halvardus Petri som man spekulerar i kan ha  släktskap med Vångasläkten.

2 kommentarer:

  1. Hej Jan!
    Roligt att du till slut lyckats med din släktbok, även om det blev på ett annat sätt än du först tänkte. Jag försökte ladda ner det där programmet efter att du rekommenderat det, men installationen misslyckades av någon anledning. Får kontakta han som skapat programmet vid ett senare tillfälle.
    Jag undrar lite över din släktforskningskurs - hur mycket av kursen är till för nybörjare och hur mycket är till för oss som kommit lite längre? Jag är inte nybörjare men är samtidigt intresserad av att lära mig mer om att släktforska.

    SvaraRadera
  2. Hej Stina
    Trist när det strular med installationen. Det är nog bäst att kontakta företaget som du sa. Du kanske läste om att jag hade lite strul också, men det löste han för mig.
    VAd gäller min kurs så är det ju svårt att svara på. Den är grundläggande, men innehåller också en hel del extraläsning som kanske dom flesta som inte är jätteduktiga tänker på och vet. Om du går till kursen så finns det en ganska bra beskrivning kapitel för kapitel. Så har du ju rätt att få pengarna tillbaka om du inte är nöjd, förutsatt att du inte läst mer än 25 % av kursen, tror jag det är.

    Mvh
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...