google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Google Books är en pärla och dessutom gratis.

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

söndag 30 maj 2010

Google Books är en pärla och dessutom gratis.

Eftersom jag bor utomlands har jag svårighet att få tag på äldre skrivna handlingar. Varje gång jag besöker Sverige blir det därför ett par dagar på landsarkivet i Göteborg samt Stadsbiblioteket och framför allt Universitetsbiblioteket. Senast jag var hemma misslyckades jag emellertid med att finna flera av dom källor jag sökte. Det var inte helt lätt att få fram dom ur UBs källarvalv och en del måste beställas. Att sedan få ut något meningsfullt ur dessa omfattande verk genom att under stress sitta och läsa dom i läsesalen är inte helt idealiskt, för att inte tala om att skriva av eller kopiera det man vill bevara. Visserligen har jag ett utmärkt hjälpmedel i min C-Pen 10 som jag bara behöver dra över texten så kopieras det in i datorn, men den har lite svårt för äldre frakturstil.

Ni kan ju förstå min förvåning och glädje när jag av en tillfällighet på Google Books fann hela Diplomatarium Dalekarlicum av Carl G. Kröningssvärd, vilket är en ofta citerad källa när man forskar om tiden före kyrkobokföringen. Andra godbitar jag fann var den kompletta upplagan av Svenska Adelns Ättartavlor av Gabriel Anrep samt äldre upplagor av Svensk Biografiskt Lexicon. Samtliga dessa kan laddas ned som PDF-filer så man kan studera dom i lugn och ro. Man kan också spara dem i ett privat Google-bibliotek så man lätt hittar tillbaka till dom. Detta är praktiskt eftersom åtminstone den version av Acrobat Reader jag har inte kunde söka i de nedladdade dokumenten. Däremot kan man lätt söka i texterna på Google Books. Om man exempelvis söker på ett namn får man genast upp en lista på exakt vilken sida i boken som detta namn förekommer. Sedan är det bara att i lugn och ro läsa i sin egen PDF-kopia när det passar.

Nu är inte allt man hittar på Google Books tillgängligt i sin helhet. Om man exempelvis söker på termen "Diplomatarium" så hittar man både Svenskt diplomatarium, Diplomatarium Norvegicum och många fler. På en del finns en grön markering som säger "Fullständig vy" och då vet man att man kan komma åt hela texten. Dessuom skall man titta efter länken "Flera upplagor". Detta markerar att fler band av denna handling finns. I sökfönstret visas nämligen endast ett band av verket, men om man klickar på länken får man upp alla band som är skannade.

Ofta när man finner antavlor på nätet som berör medeltiden har författaren angett referenser till olika sekundära källor. De ovan nämnda källorna är ofta ursprunget till dessa citat som gått genom flera händer. Det känns därför väldigt bra att nu kunna läsa texten så nära ursprunget som är möjligt.

Jag vill emellertid utfärda en liten varning för speciellt Gabriel Anreps verk och även de äldre versionerna av Bibliografiskt Lexikon. Uppgifterna kan vara felaktiga. Senare forskning har ofta granskat dessa källor och kommmit fram till nya rön. En bra idé är därför att söka på samma saker i Anbytarforum, där det förvånansvärt ofta tas upp sådana nya rön. Vill man vara än mer ambitiös och lägga ut lite pengar är artikelsamlingar som Tidningen Släktforskaren från Västerbergslagens Släktforskare, nya upplagorna av Svenskt Biografiskt Lexikon samt Sveriges Genalogiska Förenings samling av artiklar ur Släkt & Hävd från 1950 - 1970 mycket användbara.

Att det finns felaktigheter i dessa källor bör emellertid inte avskräcka från användning. Även uppgifterna i många moderna källor kommer säkert att omvärderas med tiden, dels ger det en bra bild av kunskapsutvecklingen att ta del av de äldre uppgifterna, dels är de flesta uppgifterna i dessa källor helt korrekta och kan bara finnas här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...