google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Johanna Ulrika Uhrströms anor - en delvis löst gåta

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

tisdag 10 november 2009

Johanna Ulrika Uhrströms anor - en delvis löst gåta

Om man är slarvig och drar förhastade slutsatser får man lida för det. Jag antog att Johanna Ulrikas okände far hette Uhrström eftersom hon hade det namnet när hon kom tillbaka till Jät i 15-årsåldern för att bo med mostern Marta Stina Schutz. Vilseledd av en googlesökning där jag funnit flera referenser till familjen Uhrström i Karlshamn började jag att leta efter Catharina och Johanna Ulrika där eftersom jag hade för mig att det var dit dom flyttade efter dotterns födelse. Nu var det ju inte alls Karlshamn utan Karlskrona dom flyttade till, så många timmar av letande i husförhören för Karlshamn gav naturligtvis inte ett barr. Jo - jag hittade faktiskt Urmakaren Samuel Schutz och hans familj. Samuel var Catharinas bror och det gjorde ju att jag än mer envetet rotade omkring i fel stad.

Det var inte förrän jag efterlyste Catharina Schutz på Anbytarforum som jag insåg mitt misstag. Det var Helene Jorsell som hittade Catrina Schutz vigsel med Magnus Uhrström i Karlskrona stadsförsamling 2/11 1811 med hjälp av Familysearch.org. Mycket riktigt - i vigselboken fanns Coopvaerdie[1] timmermannen och änkemannen Magnus Uhrström och hans maka Catrina Schutz. Frågan om Johanna Ulrikas far kom nu i en annan dager. Det föreföll mindre troligt att Magnus var hennes biologiske far, men helt uteslutet är det ju inte. Troligare är då att han adopterade henne. För att ytterligare styrka identiteten visar Helene mig ett uttdag ur "Albert Liljas Blekingska samling" där Cofferditimmermannen M Uhrström nämns.

Nu börjar informationen strömma in från Anbytarforum. Chris Bingefors hittar bouppteckningen efter Magnus Uhrströms första hustru Cecilia född Jacobsson. Den förrättades 1811. Vidare meddelar Chris att Magnus och Catharina hade åtminstone 7 gemensamma barn och han lyckas också finna Magnus Uhrström och Catrina Schutz på inte mindre än tre ställen i senare husförhör för Karlskrona. Det enda smolket i glädjen är att den Catrina som Chris och Helene hittat anges vara född 1777 i Jät inte 1779 som "min" Catharina Schutz är. En kontroll visar emellertid att det inte finns någon Catharina eller Catrina född i Jät 1777 och ingen Schutz över huvud taget, däremot en Catharina Schutz född 1779. Eftersom namnet är ovanligt och det var hennes farbror eller farfar som skötte kyrkböckerna under de åren får man väl tro på vad som står där.

Vad som är lite irriterande är att Catharinas dotter Johanna Ulrika fortfarande är osynlig i husförhören i Karlskrona. En annan intressant sak är att Magnus Uhrströms födelseort bara anges som Småland. En idé jag fick när jag stötte på Uhrströmmar i Karlshamn tidigare är att de tagit namnet efter socknen Uråsa. Catharina kom från Uråsa till Östra Torsås för sin nedkomst. Kanske man inte skall räkna bort Uhrströmmarna från faderskapet ändå?

Det blir bara att "gå ned i saltgruvorna igen" dvs. börja leta efter Johanna Ulrika i Karlskrona - sida för sida. Jag börjar i AI:1 och hittar henne redan på sidan 86 (AD* 47/87) där hon bor i 3:e Kvarteret No:58. Hon tituleras Jungfru. I samma hus bor Magnus Uhrström som innan årets slut skall bli hennes make. Catrina Schutz har sin dotter Johanna med sig. Magnus hustru Cecilia är noterad avliden 1811, 43 år gammal och de har två hemmavarande barn, Gustaf 9 och Mertha 15 år gamla.

I AI:2 finner vi Magnus nya familj i 8:e Kvarteret Sparre No: 23. sid 79 (AD 84/79) Här finns också en 20-årig dotter Maria som flyttar till Göteborg samt Gustaf från första äktenskapet och Catrinas dotter Johanna och den lille Johan Fredrik född 25/1 1813. I de följande Hfl finner man dem på olika adresser, Johanna Ulrika har flyttat tillbaka till Jät och lustigt nog har Catrina olika efternamn i olika Hfl. 1821 kallars hon Eliasdotter, medan hon 1832 heter Scheutz vilket namn hon sedan behåller åtminstone in på 1840-talet.

Jag tror jag får nöja mig med detta nu. Vem som var Johanna Ulrikas biologiska far är fortfarande höljt i dunkel, men nu har jag ju hennes anor på moderssidan ända till 1500-talet och det är inte så illa resultat av några dagars jobb. Jag får samla krafter för att finna ut mer om Magnus Uhrström och var han befann sig i början av 1804 när Johanna Ulrika avlades.

* AD står för Arkiv Digital
1. Beteckningen "coopvaerdie" eller "cofferdit" betyder att han arbetade för handelsflottan i motsats till för marinen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...