google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Synpunkter på en skrivande släktforskarnovis av DIS-Norge

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

tisdag 6 oktober 2009

Synpunkter på en skrivande släktforskarnovis av DIS-Norge

Jag har blivit hedrad med uppmärksamhet från DIS-Norge för min beskrivning hur jag som relativt oerfaren försöker finna rätt i den fantastiska djungel som det innebär att göra en släktbok. Idén med beskrivningarna och hela min blogg är, att jag som amatör, skall dela med mig av mina framgångar och misstag inom släktforskningen till andra i samma situation. Delvis är detta en reaktion på den ganska snåla och översittaraktiga attityd som jag själv har mött många gånger som nybörjare som inte ont anande ställt frågor utifrån min ringa kunskap.

Så var också fallet med min beskrivning av hur jag sökte ett program för att göra min släktbok och hur jag snabbt testade några program som en läsare tipsade mig om. Jag tror nämligen att det kan ha ett visst värde att ganska intuitivt se hur användarvänligt ett program är utan att gå på kurs innan. Det är i och för sig en av de saker som jag efter 30 år av datoranvändning värderar högt. Att en sådan "test" inte blir i alla stycken rättvis och inte förmår beskriva alla de fördelar som ett program ger för en kunnig och erfaren användare säger sig självt. Jag vill därför, för att utesluta alla missförstånd, trycka på att mina reflektioner över vad jag möter i min släktforskning inte är djupgående konsumentupplysning utan en amatörs omedelbara reflektioner över det jag möter. Jag har skrivit fyra små texter om mitt arbete med släktboken under senare tid. Att jag på detta sätt fyller ett behov hos andra amatörer visar all den uppskattning jag får för mina små essäer.

Två mycket kunniga och erfarna personer har kommenterat mina texter på DIS-Norge och funnit dom alltför ytliga och otillfredsställande och det naturligtvis med all rätta om man läser dem som officiell konsumentupplysning. Eftersom jag efterlyser just den kompetens som dessa personer har vore jag tacksam om dom kunde ta sig tid att dela med sig av sin kunskaper i en kommentar på min blogg. Även andra läsare skulle säkert tycka det vore intressant.

Tidigare texter i ämnet:

Jag grunnar vidare på hur jag skall tillverka min ...
Att göra en släktbok - förnyad test av Ancestral A...
Några intressanta släktboksprogram - en snabbtest
Att göra ännu en släktbok - den bästa hittills!

2 kommentarer:

  1. Alf Christophersen6 oktober 2009 kl. 19:20

    Misforstå meg rett :-)

    Synes det var flott det du har skrevet, men satt og lurte, har du kikket på programmet du bruker til daglig, kan du lage slektsbok med det?

    Faktisk er det en del som mener at Disgens slektsbokfunksjon er en av de aller beste, og en av de enkleste å bruke.

    Men, selvsagt er det forbedringsmuligheter også der. Savner i grunnen flere ting jeg ang. å lage en mal til en slektsbok som burde la seg realisere uten alt for mye arbeide.

    Men for at man på utviklersiden skal starte arbeide med å forbedre det, så må brukere, som du og meg og andre sende tilbake meldinger om hva du savner og eksempler på hva du ville ha ønsket av muligheter og hvordan det evt. skulle se ut :-)

    Spør mange vil man kanskje vurdere å lage noe slikt.

    Så altså, det jeg savnet var en vurdering av programmet du laget Gedcom-filen med (Disgen) i forhold til de eksterne program du vurderte.

    SvaraRadera
  2. Hej Alf;
    och tack för din kommentar. Jag känner väl till Disgens fina utskriftsvarianter och har gjort två släktböcker tidigare med Disgen. Det är just ofullkomligheter i Disgen som är utgångdpunkten för den här serien av funderingar. Eftersom jag lär mig mer och höjer mina ambitioner vill jag den här gången komma lite längre. Jag har skrivit ett antal böcker inom min vanliga profession och därför blivit van vid att kunna kontrollera slutresultatet bättre än man kan i Disgen. Jag har beskrivit detta i en av de texter som det finns länk till ovan.

    Jag kommer i fortsättningen att beskriva i vilka avseenden jag inte tycker att mitt Disgen - som jag har en viss hatkärlek till - inte uppfyller mina krav och hur man kan kringå det i väntan på förändringar.

    Slutligen så håller jag med dig om att enda möjligheten till förbättringar är att vi användare ger feed-back, vilket är en av skälen till att jag skriver denna blogg. DIS-Sverige har också varit mycket observanta och tillmötesgående när det gäller att ta del av mina amatörmässiga funderingar.

    Mvh Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...