google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Släktforskningsnyheter på GeneaNet

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

lördag 3 oktober 2009

Släktforskningsnyheter på GeneaNet

Jag skrev nyligen hur mycket jag saknade nyhetsrapporteringen i DIS.SE. Jag får emellertid regelbundet genealogiska nyheter från GeneaNet som är väldigt matnyttiga. De innehåller dels nyheter om olika funktioner på GeneaNet men framför allt sådant som händer i den svenska och internationella släktforskarvärlden. Man får också fortlöpande information om ny programvara och tjänster för släktforskare som kommit ut, inte bara i Sverige, utan även i andra delar av världen.


I senaste nyhetsutskicket presenteras en ny tjänst på den svenska sajten - Vi är alla släkt. Där kan man på samma sätt som i många s.k. communities* i andra ämnen på nätet skapa sig ett nätverk av personer som man har gemensamma intressen med, är släkt med eller av något annat skäl vill samverka med i framtiden.

* Exempel på sådana communities är StayFriends som länkar samman gamla skolkamrater, Flickr där man kan diskutera och visa sina foton för släkt, vänner och andra fotoentusiaster och Trivago där man kan dela med sig av sina semesterminnen till andra reslystna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...