google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Mängder av råd från DISSYD om hur man använder DISGEN

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

söndag 11 oktober 2009

Mängder av råd från DISSYD om hur man använder DISGEN

Det är helt otroligt så mycket bra information det finns på nätet som olika släktforskare och släktforskarföreningar har sammanställt. När jag ville lära mig lite mer om DISGEN tog jag rådet att ringa den av faddrarna som bor närmast mig och eftersom jag bor i Frankrike blev det Bengt Kjöllerström i Lund. Det bidrog väl lite också att jag kom ihåg att hans efternamn dykt upp i mina släkttavlor, så jag tyckte att när jag nu skulle fråga så kunde det lika bra bli en släkting jag bad om råd.

Bengt engagerade sig i mina frågor och jag lärde mig en hel del av hans erfarenhet. Några dagar senare sände han mig ett mejl där han tipsade mig om en fantastisk källa till kunskap som han, som webmaster för DISSYD, samlat till medlemmarnas hjälp och stöd. På DISSYDs webplats finns, under rubriken Hjälp till medlemmar/Disgen, en oerhörd mängd mycket informativa artiklar om hur man använder DISGEN i olika sammanhang. Jag rekommenderar verkligen alla som har DISGEN att söka upp denna hemsida och studera det som finns där. Själv kommer jag att med intresse läsa artiklarna.

En inte lika positiv nyhet har meddelats på Smulans blog där hon har publicerat länken till medlemsmatrikeln till den nazistsympatiserande organisationen Svensk opposition som under 1940-talet leddes av Per Engdahl. Matrikeln är hämtad ur en bok av Tobias Hübinette från 2002. Givetvis var jag, liksom säkert många av er kommer att vara, tvungen att kontrollera om jag hade några lik i garderoben i min släkttavla. Lyckligtvis var även de "finare" grenarna av familjen intelligenta nog att hålla sig borta från sådana organisationer.

4 kommentarer:

  1. Nja, att kalla Tobias Hübinette för "forskare" är väl att ta i. Han har ju gjort sig ökänd både som vänsterextremist och som rasist.

    Exempelvis skrev han följande i tidningen Creol 1996: "Att känna eller t.o.m. tycka att den vita rasen är underlägsen på alla upptänkliga plan är naturligt med tanke på dess historia och nuvarande handlingar. Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin!"

    Känns inte riktigt seriöst...

    Man kan alltså misstänka att det ligger en politisk agenda bakom hans "forskning" enligt principen att ändamålet helgar medlen.

    Dessutom blir det ju rent stolligt när han pekar ut Selma Lagerlöf som nazist. Hon var ju tvärtom en aktiv anti-nazist vars böcker bannlystes i Tyskland.

    Nej, vad han än må vara, herr Hübinette, så inte är det "forskare".

    Mvh,
    Peo

    SvaraRadera
  2. Tack Peo för din kommentar. Ganska intressant om du har rätt. Lite ovanligt med omvända rasister i vårt samhälle när det vimlar av motsatsen. Frågan du inte besvarar är om matrickeln är korrekt eller inte. Det kan väl mycket väl vara så att en del var medlemmar utan att riktigt veta vad dom gav sig in på när dom anslöt sig till Svensk Opposition, men de flesta visste nog vad det handlade om. Samma sak gäller väl många vänsteraktivister på 70-talet som inte riktigt skulle vilja se sina namn i tryck idag i matricklar fråm KPMLr och andra extrema organisationer. Hur är det själv - har du någon politisk agenda?

    Mvh
    Jan

    SvaraRadera
  3. Hej Jan!

    Nej, jag har ingen politisk baktanke med mitt inlägg utan vill endast peka på ett tänkbart trovärdighetsproblem med Tobias Hübinette som "forskare". Jag skulle heller inte lita på en bekännande nazist som lade ut uppgifter från kommunistiska medlemsmatriklar och kallade detta för forskning. Skulle du?

    Vad gäller herr Hübinette så är det enkelt att kontrollera hans vandel genom en enkel sökning på Google.

    Avslutningsvis: Finns det verkligen något sådant som "omvänd" rasism? All rasism är väl rasism, oavsett vem den vänder sig mot?

    Lycka till med släktforskandet!

    Mvh,
    Peo

    SvaraRadera
  4. Tack Peo för ditt förtydligande. Det där med "omvänd" var mest menat för att betona ovanligheten i att rikta rasismen mot oss själva i vår kultur. Givetvis är rasism alltid rasim och florerar inte minst i tredje världen, vilket vi ofta glömmer.

    Ha de... som man säger i Noreg

    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...