google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Några intressanta släktboksprogram - en snabbtest

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

lördag 12 september 2009

Några intressanta släktboksprogram - en snabbtest

Laurent som verkligen har koll på vad som finns på marknaden tipsade mig i en kommentar om tre program som man kan använda för att skriva släktböcker. De var:

Givetvis kollade jag genast in dessa tre program för att se om dom kunde vara ett alternativ för mig.

Ancestral Author verkade vara det perfekta programmet när man läste om det på websidan. Det kunde göra allt det jag önskade inklusive placera bilder i texten. Jag laddade ned det och startade min try-outkopia. Jag kom emellertid inte särskilt långt i arbetet med programmet eftersom det inte ville acceptera min GEDCOM-fil som genererats från DISGEN. Jag förstod aldrig vad som var fel av det kryptiska felmeddelandet, men bad programmet ignorera det, för det brukar faktist funka ganska ofta. Nu blev det inte särskilt bra. Programmet lyckades bara läsa ett dussintal poster i min GEDCOM-fil och alla de rapporter som kom ut av detta magra material var utskrivet med en engelsk version av svenska där de svensk tecknen inte fanns med. Jag försökte naturligtvis att spara mina data i lite olika GEDCOM-format med olika innehåll, men det blev samma dystra resultat. Jag är säker på att programmet har en oerhörd potential om det är en fullständig felfri GEDCOM-fil genererad av ett amerikanskt släktforskarprogram utan några orelaterade personer och allt annat perfekt, men var hittar man en sådan fil?

Nästa försök blev The Complete Geneaology Reporter. Det här programmet presenterade sig inte lika väl som Ancestral Author så mina förväntningra var väl inte så stora. Jag laddade emellertid ned programmets gratisversion och startade arbetet. Min GEDCOM-fil accepterade utan problem av det här programmet och jag måste tillstå att det är oerhört användarvänligt. Man kan bara inte missförstå någonting. Det fanns en ganska avancerad instruktion om hur man skulle få programmet att förstå svenska, men det visade sig att om man har Windows Vista så är det bara att välja Svenska som språk så funkar det utmärkt. Nåja - programmet är lite dyslektiskt och dessutom lite etnocentriskt. I de svenska rubrikerna kastar man ibland om bokstäverna - exemplevis kan det stå Famijleöversikt i stället för Familjeöversikt och man envisas med att skriva alla ord i rubriker med stora bokstäver som man gör i USA. I texten som genereras kan det stå "han arbetade som en Tandläkare", vilket är en typisk anglicism. Programmet har lite andra egenheter också - den kallar exemplevis morfar för mormors make som om det inte riktigt är en släkting men vill inte kännas vid att barn föds utom äktenskapet - då gifter man helt enkelt bort de två föräldrarna med varandra. Detta här skulle man kunna acceptera om det inte vore för att det står i ett PDF-dokument som inte går att redigera. Jag var också lite nyfiken på hur programmet hanterade bilder. Det blev en besvikelse. Bilderna samlas alla i ett särskilt kapitel där man får se hur alla ser ut helt frikopplat från där dom nämns i texten.

Jag provade verkligen det här programmet i alla dess rapportvarianter. Det var mycket intressant och gav en del rapporter som jag inte sett förut. Några var riktigt intressanta. Exempelvis kan man skriva ut alla yrken med tillhörande personer. Jag fann att jag hade över 60 Bergsmän och nästan lika många Präster i min släkt vilket är ganska intressant. En annan nyttig rapport var ett Familjeträd där alla anor listades med hyperlänkar. Genom att klicka på en länk fick man fram ett grafiskt träd som visade anan med två generationer bakåt i tiden och en framåt. Man kan sedan stega sig fram mellan generationerna. Genom att läsa dessa fann jag anor där tre och fyra av barnen faktiskt var mina anor - snacka om anförluster!

The Complete Geneaology Reporter är ett utmärkt program på de flesta sätt men mitt huvudsakliga problem är att rapporterna inte kan redigeras, eftersom dom är skrivna i PDF. Visserligen kan man redigera GEDCOM-filen, men det är lite otympligt.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att The Complete Geneaology Reporter knappast duger för min släktbok, men vissa av rapporterna kommer jag att använda. Anledningen är främst att programmet genererar PDF-file med vissa fel och ofullkomligheter som inte kan rättas till. Visserligen kan man spara som TXT-fil men det ger ett material aom är väldigt "rått" att arbeta med. Jag kommer definitivt att inkludera vissa hyperlänkade filer från det här programmet i den CD som jag tänker sätta på insidan bakpärmen i min släktbok.

Det sista programmet jag provade var Personal Historian. Det här programmet har säkert sin roll om man vill skriva om en enskild person. Det är helt inriktat på en person och passar inte för att utforma släktböcker.

Jag vill säga att min test av dom här programmen varit väldigt snabb och därför säkert inte helt rättvis. Om jag hade satt mig in i detaljerna om varje enskilt program hade jag kanske kommit till helt andra slutsatser. Det enda man kan säga är väl att "first impression counts" och där vinner definitivt The Complete Geneaology Reporter. Man kan ju fundera över om jag skulle använd DISGEN under liknande förhållanden. Man blir ju vän med det mesta efter en tid.

Tack Laurent för de intressanta tipsen!

2 kommentarer:

  1. En utmärkt genomgång, tycker jag!

    En site som kan hjälpa dig som har problem med PDF (och inte vill köpa programvara som kan redigera PDF) är http://ocrterminal.com/. Tjänsten konverterar PDF-filen till en word-fil som du sedan kan redigera.

    Vänlig hälsning
    Magnu

    SvaraRadera
  2. Tack Magnus för tipset

    Jag använder redan PDF-XChange som kan göra samma sak, men jag skulle föredra att kunna redigera i ett vanligt ordbehndlingsprogram direkt. Det verkar vara en omväg att göra om PDF till redigerbart format och sedan omvandla den redigerade filen till PDF igen.

    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...