google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Släktforskningens detektivarbete - sökande efter Nils Johan Moses far

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

lördag 1 augusti 2009

Släktforskningens detektivarbete - sökande efter Nils Johan Moses far

Jag har tidigare skrivit om min farfars mor Sofia Mose och hur hon fick sina födelsedata ändrade. Min farfars morfar Nils Johan Moses härkomst har emellertid gäckat mig länge. Dessutom har han försvunnit för mig i USA så det är en riktigt besvärlig figur. Nils Johan föddes som oäkta son till Brita Nilsdotter Wäfvare den 2/12 1837 i Persbergs gruvor i Färnebo. Brita var gruvpiga. Om man följer Brita i husförhören så finner man, när Nils Johan uppnått vuxen ålder och står i begrepp att gifta sig, efternamnet Mose. Jag gör antagandet att namnet har samband med Nils Johans far. Givetvis måste jag försöka finna honom och eftersom namnet Mose är ganska ovanligt ter det sig inte fullständigt omöjligt. Genom att söka igenom Färnebo hittar jag två Mose som har rätt ålder som jag utser till presumtiva fäder till Nils Johan. Det är bröderna Nils och Lars Ersson Mose, födda 1804 respektive 1800. Efter mycket arbete och letande i kyrkböckerna har jag stannat för antagandet att det nog är Nils Ersson Mose som är far till Nils Johan. Med följande historiska berättelse skall jag beskriva hur jag kommit fram till detta.

Nils Johans mor är gruvpiga och kommer från en gruvarbetarfamilj vid Persbergs gruvor. Hon är dotter till Nils Nilsson Wäfvare och hans hustru Lena Arvidsdotter. Fadern avancerar från gruvdräng till gruvarbetare och får slutligen den ansvarfyllda uppgiften att vara skjutare. Skjutaren var arbetsledare i gruvan och hade ansvar för både borrhålens placering, djup och laddning. Innan skjutaren tillät en salva att gå gick han genom gruvgångarna och ropade "tänt var det här" och "eld i berget". Enligt husförhören 1821 blev fadern emellertid blind på äldre dagar. Nils och Lena hade förutom Britta fyra äldre barn - tre döttrar och en son. Sonen döptes till Jan 1788-06-05, men av någon anledning förekommer han i alla husförhör under namnet Petter Nilsson Wäfvare. Petter kommer att bidra med en viktig pusselbit i jakten på Nils Johans fader.

Petter blir liksom fadern gruvdräng och gifter sig med Brita Larsdotter från Brattfors. De får åtminstone två döttrar - Stina Lisa och Britta Cajsa och två söner - Nils och Jan. Vid äldsta dotterns dop 1821 är en Nils Ersson vittne. Husförhöret visar att paret har en granne, den blott 17-årige gruvdrängen Nils Ersson Mose som vid dopkalaset troligen träffade barnafadern Petters yngsta syster, den sex år äldre Britta.

NIls Ersson Mose bor kvar i Persberget till 1825 då han flyttar till Yngshyttan No 293 och blir där granne med sin fyra år äldre bror som bor på No 294. Brodern är gift med Greta Larsdotter, sedemera med namnet Blomberg, från Nedre Ullerud. Lars har två styvdöttrar födda i Nedre Ullerud samt en egen dotter Maria Greta och sonen Lars. Eventuellt är styvdöttrarna hustruns barn i ett tidigare äktenskap.

Nils har någon gång under perioden 1826-1830 blivit utnämnd till fältjägare och gift sig med den 13 år äldre Greta Svensdotter. Greta och Nils bor kvar på No 293 men de återfinns 1837 under Persberget. I samma husförhör finns noteringen att Nils fått/tagit avsked som fältjägare och tituleras åter gruvdräng. Hustrun Greta är nu 46 år gammal och de är barnlösa. Detta år nedkommer emellertid Britta Nilsdotter Wäfvare, syster till grannen och vännen från Perberget med en son Nils Johan som sedemera får namnet Mose. Lagen vid den tiden tvingade inte modern att uppge faderns namn, men kanske ändå de militära myndigheterna fått kännedom om sin fältjägares snedsprång och inte ansett honom lämplig för att inneha tjänsten.

Att jag ansett troligt att Nils Ersson Mose är far till Nils Johan bygger jag på följande indicier:

  • Det är troligt att Nils Johan fått sitt namn efter fadern, definitvt namnet Mose, men kanske också Nils
  • Det finns bara två Mose i lämplig ålder i Färnebo vid den tiden - bröderna Nils och Lars Ersson Mose
  • Nils Ersson Mose är med all sannolikhet identiskt med den Nils Ersson som är vittne vid Nils Johans kusin Stina Lisas dop. Nils, då 17 år, torde då ha träffat den 6 år äldre Britta.
  • Nils gifter sig sedemera med en kvinna som är 13 år äldre, vilket visar att han attraheras av kvinnor som är äldre än han själv, men kan också vara ett skäl till ett snedsprång några år senare med sin väns syster.

    Brodern Lars förefaller inte vara en lika trolig kandidat trots att han är mer jämngammal med Britta. Detta grundar jag på följande:
  • Han har ingen dokumenterad kontakt med Britta sedan tidigare, annat än i så fall genom brodern.
  • Han har en stor familj varav två döttrar är styvdöttrar och uppvisar en till det yttre stabil familjesituation
Det finns mycket kvar att göra i det här fallet och många hål att täta till:
  • Jag har exempelvis inte lyckats finna vigselnotisen för Nils och hustru Greta.
  • Jag har inte lyckats finna födelsenotiserna för Petter Nilsson Wäfvare äldsta son Nils och dottern Britta Cajsa för att kolla vittnena.
  • Jag måste kontrollera eventuella bouppteckningar efter Nils
  • Jag skulle gärna vilja komma åt skälet till Nils avsked som fältjägare
  • Jag skulle gärna vilja kontrollera om några uppgifter finns i gruvans register som knyter ihop Nils och Britta
Däremot vet jag ganska mycket om Nils och Lars Ersson Mose. Båda är födda på Mosudden i Lungsund och deras farfars farfar farfar var kolaren Jehan de la Montagne (Lemontain) från Boulzicourt i Belgien (1), nuvarande Frankrike. Men det är en helt annan historia som jag återkommer till, liksom mitt tröstlösa sökande efter Nils Johan i Amerika. När jag skriver detta finner jag emellertid att Nils Johan faktiskt kom fram till Rock Island, Illinois.

Skulle någon ha uppgifter som kan hjälpa mig vidare på något av områdena är jag evigt tacksam.

1) En bra artikel om Johan de la Montagne fanns tidigare i Rötter, men är borttagen i nya Rötter och måste nu köpas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...