google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Ett av de bästa köp jag gjort - Släktforskaren 1981-2006

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

måndag 27 juli 2009

Ett av de bästa köp jag gjort - Släktforskaren 1981-2006

Som jag berättade för en tid sedan deltog jag i en resa runt Hörkensjöarna med Väster-
bergslagens Släktforskare. I samband med resan såldes lite material som föreningen ger ut, bl. a. samtliga nummer av föreningens, till det yttre oansenliga, medlemsblad Släktforskaren på CD. CDn omfattar samtliga de 100 första numren och sträcker sig från 1981 till 2006.

Som jag sade är medlemsbladet ganska oansenligt till det yttre, men man skall ju inte döma hunden efter håren insåg jag när jag började bläddra i materialet. Jag har sällan träffat på en så gedigen samling av högintressanta artiklar om släktforskning i ett medlemsblad. Uppsatserna är mycket djupgående och går långt utöver det som vi vanliga amatörer kan komma fram till genom studier av kyrkböcker.

Eftersom skivan är enkla skanningar av de maskinskrivna sidorna som sparats som PDF-filer är materialet inte sökbart och måste således läsas på traditionellt sätt, vilket gör det till lite av en skattjakt att gå igenom de hundra numren. Redan i första numret från 1981 blir man förvånad över kvalitén och djupet på materialet. Här finner man en intressant artikel om sveriges första släktforskare Rasmus Ludwigsson som levde på 1500-talet. Vidare finns en sammanställning av 19 kända ortsbors bomärken. Att redovisa gamla bomärken som man funnit i originaldokument kom att bli ett återkommande inslag i de följande numren. Vidare följer en initierad artikel om Persbo by och dess ägare och deras släktskap tillbaka till 1500-talet. Ett återkommande inslag i varje nummer är en läsövning där man publicerar ett gammalt originaldokument som man sedan ger tolkningen av.

I efterföljande nummer finner man nyttigheter som en tabell där man kan översätta de medeltida datumangivelseran utifrån kyrkoårets indelning till moderna datum. Ingående historiska beskrivningar av gårdar, byar och släkter förekommer flitigt. Släkttavlorna är många och detaljerade och har en hög vetenskaplig kvalitet. Dessutom förekommer mängder av annat pedagogiskt material för den som vill lära sig mer elementära saker. Lite trevliga skämt och liknande saknas heller inte.

Många av artiklarna är resultat av direkt grundforskning i originaldokument som inte är tillgängliga för oss amatörforskare. Hur är detta möjligt i ett litet oansenlig medlemsblad? Svaret är nog att föreningen har ovanligt kvalificerade medlemmar och skribenter. Namn som Anders Winroth, Jörgen Fryxell, Lisa Norman, Hans Gillingstam och Lars -Olof Herou förekommer frekvent bland författarna förutom många andra skickliga personer.

Jag är glad att jag kommit över ett exemplar av den här CDn och dessutom stolt över att vara medlem av en så kunnig släktforskarförening även om jag troligen sällan får möta dessa kunniga personer öga mot öga på grund av min bostadsort.

För den som forskar på Ludvika med omgivande socknar, Grangärde, Norrbärke, Söderbärke och Ljusnarsberg är det här materialet en verklig guldgruva. Man kan bli medlem och köpa skivan från Västerbergslagens Släktforskare - skivan kostar 200 kronor för icke medlemmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...