google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: En guldgruva för oss som rör oss på nätet

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 25 juni 2009

En guldgruva för oss som rör oss på nätet

Jag fick ett spännande mejl från Christian Rudolf som är expert på komunikation och kunskapsutbyte på nätet. Han har blivit fascinerad av släktforskningen som trots sin traditionsbundna karaktär verkligen tagit till sig nätet som ett kommunikationsmedium. Han ville gärna diskutera vad som gynnar oss släktforskare, vad som driver vårt intresse och hur vi använder nätet som redskap i vårt arbete. Efter att ha kommunicerat med Christian Rudolf över ämnet har jag kommit att reflektera över hur märkligt det är att ett område där medelåldern är relativt hög och som omfattas av människor som snarare är humanister än tekniknördar har tagit till sig den nya tekniken så helt och fullt.

Christians stora intresse är hur människor möts och kommunicerar i det man ibland kallar den virtuella världen ibland blogosfären. Han fascineras av möten mellan människor över gemensamma intressen utan att man faktiskt möts rent fysiskt. Han har då funnit släktforskningen vara en ur internets och Googles horisont närmast idealisk arena för möten.

Jag kan bara hålla med honom om att det är oerhört intressant hur många "vänner" man får i blogosfären och hur många avlägsna släktingar man hittar om man skriver en blogg om släktforskning. Kanske behöver vi i Sverige en sådan föga förpliktigande metod att mötas på grund av vår kultur - nog får man ibland sådana tankar när man bor vid Medelhavet som jag gör.

För oss släktforskare finns det redan mycket att läsa och lära på Christians blogg Mjukvara.se. Där kan man lära sig massor om hur man uppträder på nätet, hur man skyddar sig mot olika hot, vad det finns för käcka hjälpmedel som underlättar osv. Allt är skrivet på ett enkelt och lättfattligt sätt som passar oss humanister.

Christian tänker nu inrikta sig speciellt mot släktforskarnas behov och hans mål är att skriva ett antal artiklar till hjälp för släktforskare på sin blogg Mjukvara.se. Som smakprov har han skrivit några artiklar om MyHeritage, Familjeband och Genline. Han har emellertid en mängd idéer om fortsättningen men behöver synpunkter från oss släktforskare.

Christian Rudolf vill gärna ha synpunkter och önskemål på ämnen att ta upp från släktforskare så gå gärna in på hans hemsida och lämna synpunkter.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...