google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Sångesnäs i Järnboås socken - och så några fler tips för ordningens skull

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 16 april 2009

Sångesnäs i Järnboås socken - och så några fler tips för ordningens skull

Lisa undrade över orterna Sångensnäs och Lilla Sångensnäs i Järnboås. Det verkar som om Lisa löst problemet, men kanske det är andra som kan ha nytta av följande.

Orterna med namnet Sångesnäs ligger kring sjön Sången som ligger på gränsen mellan Nyhyttan och Grängshyttan. Sångesnäs och Norra Sångesnäs ligger norr om sjön medan Lilla Sångesnäs ligger söder om sjön. Sjöarna Lilla Grängen, Sången, Björken Lindesbysjön och Fåsjön ingår i det sjösystem som sammanbinds av Rastaälven som under järnhanteringens tid var både en viktig transportled och kraftkälla.

Själv minns jag Sångensnäs från min barndom som en plats dit Missionsförbundet hade utflykter och höll friluftsgudstjänst på somrarna.

Grängshyttan tillhör Hjulsjö församling och Nyhyttan tillhör Järnboås församling. Om man studerar Husförhörslängderna (Hfl) genom tiderna upptäcker man emellertid att Järnboås församling har haft skiftande gränser genom åren. Lilla Sångesnäs dyker upp i Hfl första gången 1876, men finns med på Häradsekonomiska kartan från 1864, vilket kan tyda på att det är en relativt ny bosättning eller att den haft annat namn tidigare. Namnet Sångesnäs dyker upp första gången 1771 i Hfl. På moderna kartor kallas Sångensnäs för Stora Sångensnäs - kanske en distingtion som kommit till när Lilla Sångensnäs bebyggdes? Två möjligheter finns - endera har man i tidigare Hfl kallat Lilla Sångesnäs för bara Sångesnäs eller också avser man verkligen den större bybyggelsesamlingen vid Sångens nordända. I det senare fallet skulle hela sjön Sången med kringliggande bebyggelse historiskt ha legat i Nyhyttan/Järnboås och inte en del i Grängshyttan/Hjulsö. Man kan exempelvis på Häradsekonomiska kartan från 1864-67 se att gränsen då går genom sjöns norra ända så att gården Lomnäs ligger precis söder om gränsen i Järnboås. På den kartan ligger Sångesnäs i Hjulsjö, medan Lilla Sångesnäs ligger i Järnboås. I Hfl för 1886 - mindre än 20 år senare - finns emellertid Sångesnäs och Lilla Sångesnäs båda med i Järnboås, vilket är enda gången detta förekommer i Hfl.



Min slutsats är att det är skillnad på Sångesnäs och Lilla Sångesnäs. Lilla Sångesnäs har alltid legat i Järnboås, medan Sångesnäs tidigt tillhörde Järnboås, men senare flyttades över till Hjulsjö. Att Sångesnäs enligt Häradsekonomiska kartan ligger i Hjulsjö 1864, men sedan finns med i Hfl för Järnboås 1886 är ju lite konstigt, men kan helt enkelt bara innebära att prästen i Järnboås genomförde husförhören för Sångesnäsborna genom någon överenskommelse. Man kan ju kolla om man kanske till och med hade samma präst under vissa tider. Jag fann några andra sådana exempel när jag gick igenom socknen. Det verkade var folk från avlägset belägna torp som hade lättare att ta sig till ett husförhör i grannsocknen än till den egna socknen. Just på gränsen mellan Hjulsjö och Järnboås träffade jag på något sådant exempel.

Tips för hur man kan ordna sina bilder

Angående dina bekymmer med kopior ur husförhören som du vill spara på något sätt. Problemen med dom är ju att dom är handskrivna och då kan man inte läsa dom med ett OCR-program för att söka i dom - om man inte indexerar förstås som GIDx gjort och det kan man ju göra själv också med så kallade taggar. Jag har löst detta på ett annat sätt. Jag använder ett program som heter SnagIt, som visserligen kostar några kronor men jag skulle inte kunna klara mig utan det. Med hjälp av det programmet kan jag "klippa ut" precis vad som helst på skärmen och spara i en mängd olika format. Man kan också bearbeta bilden på olika sätt, skriva kommentarer eller lägga in länkar och taggar och sedan spara den under något lämpligt namn. Man kan ju lägga in namnen på personerna, socknen, årtalet, GID-nummer, volymnummer och annat smått och gott som taggar till bilden så hittar man den lätt som en plätt sedan.

Kartan i det här inlägget är klippt och bearbetad med SnagIt.

Avslutningsvis måste jag säga att det här svaret hade inte varit lika lätt att ge om inte Järnboås hade varit GIDx-indexerat. GIDx underlättar verkligen!

Klippet kommer från Häradsekonomisk kartan för Örebro län. Rakid: J112-81-24 Bladnamn: Grängshyttan Årtal: 1864-67 Län: Örebro län

7 kommentarer:

  1. Åh, tusen tack för din utredning runt det här. Det har som sagt gett mig en del huvudbry. När jag började släktforska tänkte jag inte så mycket på det, förmodligen för att jag var så grön på det hela. Men när jag nu planerar en resa till Örebro med omnejd och framförallt till Järnboås och Hjulsjö i sommar så upptäckte jag problemet och var tvungen att börja grotta i det.

    Med lite tur så bär det av i maj så jag håller på och listar olika platser nu som vi ska besöka. Med kameran i handen förståss :)

    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Då kanske vi stöter ihop för jag kommer också att vara i Järnboås tidvis under maj. Håll utkik efter en franskskyltad bil - det kanske är jag. Du måste besöka Järnboås kyrka från 1600-talet och se alla smådjävlar i taket över orgelläktaren.

    Mvh
    Jan

    SvaraRadera
  3. Ska hålla utkik efter dig :)

    Har stött på en annan intressant sak angående detta med Sångesnäs. Funderar på om Nyhyttan också ändrat gränser under åren, eftersom jag nu stöter på Sångesnäs i Järnboås, Nyhytte Södra roten i Hfl 1815-1824..

    /Lisa

    SvaraRadera
  4. Nyhyttan är ju den del av Järnboås som gränsar till Grängshyttan och Grngshyttan ligger i Hjulsjö. Det kan nog vara så att Sångesnäs under den tiden hörde till Nyhyttan dvs. Järnboås, men det kan man ju inte vara säker på. När jag tittar på Järnboås för 1815 så kan man ju konstatera att Hultatorp, Björkborn och en del andra orter som ligger söder om Stora Sångensnäs hör till Norra Roten. Jag skulle gissa att det i det här fallet faktiskt avses Lilla Sångensnäs. Mitt förslag är att du kollar vem som bor på gårdarna och jämför mellan olika år. På så sätt kan du nog komma fram till om det är Lilla eller Stora Sångensnäs som avses. Man kan ju sätta sig in i prästens situation. Om han bara hade Lilla Sångensnäs i sin socken så kanske han tyckte att det räckte med att skriva Sångensnäs - han struntade väl i att det fanns ett Sångensnäs i Grängshyttan!
    Mvh
    Jan

    SvaraRadera
  5. Ja planen är att titta på hur barn och familjer har bott under åren. Mina anfäder har ju bott på båda Sångesnäs, så när jag har gått igenom och kontrollerat att jag noterat dem på rätt ställe så får jag en bättre överblick över det hela :)

    Hälsningar
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag är uppvuxen i Sångesnäs, och då menar jag stora, och min släkt har bott här sedan början på 1800 iallafall. Min mormor, född 1897, kallade lilla Sångesnäs för Kärret och vårat för bara Sångesnäs. Sångesnäs har länge hört till Hjulsjö socken men förr hörde Hjulsjö socken till Nora-Skogs kommun. När Nora-Skog togs bort hamnade Hjulsjö i Hällefors kommun och Järnboås socken i Nora kommun.
    Min mormor gick i skola i Grängshyttan och läste för prästen i Hjulsjö. Vintertid åkte de över isarna till Järnboås kyrka för kyrkobesök, det var närmare.

    Hälsningar Ingrid

    SvaraRadera
  7. Hej Ingrid
    Kul att höra från en Järnboåsare. Jag mins mycket väl när Noraskogs kommun blev sammansaget med Nora och indelningen ändrades. Min far Nils Granath var vad man idag skulle kalla kommunalråd i Noraskog och arbetade för att det rika Noraskog skulle slippa slås samman med det fattiga Nora.
    Själv har jag läst för prästen i Järnboås, på den tiden var det Bror Linnman, kusin till Nils Linnman, den kände naturälskaren som var präst där.
    Mvh
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...