google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Vad ett gammalt fotoalbum inte berättar – människor kring Noreborgs Bruk i Eda

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

fredag 13 februari 2009

Vad ett gammalt fotoalbum inte berättar – människor kring Noreborgs Bruk i Eda

Jag har ett vackert gammalt fotoalbum som tillhört min morfar Nils Olsson (Olofsson) vid Noreborgs Bruk, Åmotfors, Eda. Det är daterat 22-3-1913. Morfar va då 26 år gammal och kanske fått som gåva på födelsedagen den 15/3, men han väntade med att skriva in sitt namn några dagar. Kanske är det en gåva från mormor Augusta Aronsdotter från Holmedal, som var kokerska på Noreborgs Bruk. De gifte sig två år senare. Det är som sagt ett mycket vacker album med vadderade konstläderpärmar med ett sirligt relieftryck i jugendstil och mässinglås.

Han har använt sitt nya album flitigt under de närmaste åren. Han har satt in alla de små syskonbarnen som fötts under de närmaste åren. Storasyster Maria med maken August Holfeldt och deras familj har fått stort utrymme. Albumet innehåller också ett antal vackra kvinnor och unga stiliga män som är för mig okända. Min morfar skaffade sig några år senare drosktillstånd och köpte en Ford. Eftersom han var en av de första som hade droska i västra Värmland körde han många celebriteter som exempelvis Fridolf Rudin. Han körde upp för sitt tillstånd genom att köra i en cirkel på ladugårdsbacken samt backa en bit berättade han.

Man undrar hur han gjorde urvalet när han fyllde sitt album. Var det alla bilder han fick av stolta föräldrar eller av vänner som låtit fotografera sig. Nog vore det intressant att veta vilka alla dessa människor är? Dom jag, med hjälp av min mor, lyckats identifiera finns bland "mina släktbilder" som kan nås genom länken i högerspalten. Dom andra tänkte jag att ni skulle hjälpa mig med. Som hittelön skickar jag en skannad kopia av den bild ni lyckats identifiera – och andra också om ni är intresserade. Ange er e-mail adress – jag lovar att radera den innan jag publicerar ert bidrag.

Foto 1: En vacker bild av Ester och Sofia tagen av Selmer Norland & Co i Kristiania. Foto 2: Denna vackra dam heter Alice Nilsson. Bilden är tagen av Anderssons Atelje i Arvika. Känner någon till henne? Foto 3: Den här bilden av ett äldre par är den enda bilden i albumet av äldre personer. Den är tagen i Arvika av Atelje Amelie Rydberg. Kan det möjligen vara min morfars föräldrar. Eftersom han var yngsta barnet kan det vara möjligt. De hette Olov (Ola) Månsson och Marta Olsdotter, kallad Ol Månssons Marta. I höger spalt finns en bild av Marta som mycket gammal - finns någon likhet? Foto4: Det här fotot är taget av Ateljé Andersson i Arvika. Foto 5: Foto från Atljé Amelie Rydberg i Arvika. Finns det en viss likhet med mannen ovan? Foto 6: Elegant man i plommonstop fotograferad av O. Andersson Ateljé i Arvika. Om ni tycker att det är intressant med gamla bilder återkommer jag gärna med fler bilder ur morfars album.

1 kommentar:

  1. Fin blogg og släktforskning! Vill gärna tipsa om en samlad översikt över kurser i släktforskning från olika kursanordnare:

    http://www.kurser.se/historia_och_religion__sl%c3%a4ktforskning_236__.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...