google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Nu får GIDx tillbaka den adopterade Järnboås socknen

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

lördag 29 november 2008

Nu får GIDx tillbaka den adopterade Järnboås socknen

Det känns lite konstigt att lämna ifrån sig något man adopterat. Är det inte meningen att en adoption skall vara för livet? Hur som helst är jag klar med Järnboås socken och lämnar nu med varm hand över arbetet till någon som skall kontrollera mina inmatningar. Jag har matat in 10506 platser allt som allt. En handfull kom jag inte till rätta med alls.

De tidigaste Hfl var jobbigare än jag hade föreställt mig. Utan den kunskap jag fått genom att gå igenom de senare åren och min lokalkunskap hade jag inte kunnat tyda vad orterna heter. Prästernas handstilar är helt omöjliga och ibland verkar det som om dom bara krafsat ned något; ”alla vet ju ändå var Anders Johansson bor”.

Det är just genom att veta var Anders Johansson bor man ibland kan härleda platsens namn. Man får helt enkelt leta reda på Anders Johansson i en senare eller tidigare Hfl som är tydligare skriven, kolla att ha inte flyttat och på så sätt lista sig till vad platsen heter. Faktum är att ofta kan man inte tyda texten, men vet ändå vilket torp det avser eftersom Anders bor där. Ofta, men inte alltid kommer också torpen i samma ordning i följande Hfl så det hjälper också. Ibland kan man ha hjälp av Orts- och byaregistren, men de är svekfulla. I flera fall fann jag att man där hade blandat ihop likalydande orters namn, placerat dem på fel sida och i några fall gett helt fel namn. I en tidig Hfl finns ett torp angivet till Båtvikartorp. Något sådant torp finns inte, men väl finns på samma plats Båtspikartorp än idag.

Att normalisera platsnamnen visar sig också vara viktigt eftersom många namn ändrar sig under åren. Jag har huvudsakligen använt mig av Sofi och ibland finns där två namn för samma plats i olika tider och då får man låta omdömet råda. Oftast anger emellertid Sofi ett normaliserat namn som använts relativt sent. Byn Håkansboda som fortfarande finns hette exempelvis i tidiga Hfl Håkansbo. Byn Lindesby hade tidigt namnet Lindes By och vissa torp tappade i vissa Hfl sitt torptillägg. Byn Klacka fick under vägen en bestämd form och hette senare Klackan som också är det rekommenderade namnet.

Det skall bli spännande att se hur min kontrollör hanterar mina tolkningar. Inte blir det lätt inte om det inte är en annan järnboåsare eller någon som är närmast synsk som tar hand om arbetet. Allvarligt talat så ställer jag mig lite undrande hur tillförlitliga de uppgifter kommer att bli som matas in i GIDx av olika personer, för man kan ju inte begära att det ska finnas personer som är barnfödda i varenda socken som tar hand om arbetet och även då har jag insett att det finns stort utrymme för fel. Å andra sidan får vi väl alla hjälpas åt under de närmaste åren att korrigera. Om 90% är rätt så är även det till oerhörd hjälp.

Jag ser nu fram emot en dialog med granskaren om de felaktigheter, misstolkningar och i de fall jag helt misslyckats att lista ut platsens namn. Jag kan rekommendera att ta sig an en socken – visst är det jobbigt, men också lärorikt och lite av detektivarbete och det tilltalar ju släktforskare. Man lär sig en del om att läsa gammal handskrift också.

2 kommentarer:

  1. Du kan ju behålla allt det du forskat fram . Jag började släktforska för 2 år sen . Då fattade jag noll men hittade snabbt till anbytarforumet där mina staplande steg började .
    Nu har jag lättare att söka och hitta . Tyvärr brukar jag glömma att jag köpt en del cd.skivor . *L* Tack för du hjälpte mig att upptäcka GIDx

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt Birgit; det jag lärt mig om Järnboås har jag kvar. Det enda lite trista är att jag inte har några anor i Järnboås utan valde socknen för att jag kan den sedan barnsben. Kanske jag skulle ha valt en socken som jag forskar på som Grangärde, Ljusnarsberg, Norrbärke, Eda eller Holmedal om dom nu var lediga. Då hade jag å andra sidan haft svårare att göra jobbet.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...