google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Hur man kan få fler läsare på sin blog utan tekniska finesser.

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

tisdag 18 november 2008

Hur man kan få fler läsare på sin blog utan tekniska finesser.

Det finns många avancerade tekniska metoder att skaffa sig fler besökare på sin blog. Jag har provat några, men har ärligt talat inte sett någon märkbar förändring och inte helt förstått hur man använder det heller. En del firmor hjälper till med att få söktjänster som Google att uppmärksamma din blog. Det finns emellertid några sätt att få fler läsare utan teknisk kunskap. En av de viktigaste är att få olika söktjänster att inse att din blog finns till. Därefter gäller det att ha ett innehåll som gör att dom som söker faktiskt hittar rätt. Ett tredje sätt är att få stora frekvent besökta websidor att ha en länk till din blog, men det är ju inte så lätt och det beror ofta i sin tur på att deras sökmotorer hittar dig. Du kan också se till att andra bloggare länkar till din blog – många bäckar små. Slutligen är det viktigt att du har ett innehåll så att dina besökare återkommer.

Jag har märkt en kraftig ökning av trafiken på den här bloggen de senaste veckorna. Eftersom jag har skaffat Feedjit, som ni ser i högerspalten, så kan jag följa varifrån mina läsare kommer och vart de går från min blog. Jag kan också se vilka sökord mina läsare använder för att hitta min blog och jag kan också se på vilken ort i världen läsarnas dator står.

Glädjande nog har Google upptäckt min blog, vilket tog lite tid. En annan väg in har varit DIS – Datorstöd i Släktforskningen. Ett skäl till detta är att jag skrivit några artiklar som ansetts värda att sätta upp på nyhetslistan på http://www.dis.se/ .

Det är också kul att se att så många kommer in direkt på min blog, vilket tyder på att jag har några trogna läsare. Angående Google så är det lite intressant att se hur bloggen blir rankad när man använder några vanliga sökbegrepp. Här kommer en lista för den här bloggen för 18 november.



Här har vi förmodligen den viktigaste orsaken till att jag har fått fler besökare. Ett råd är således att vara flitig i användandet av de sökbegrepp som vi släktforskare söker på. Jag tror mig se att användning i inläggens rubriker har större genomslagskraft än om de står i texten, men jag är ingen expert på hur sökmotorerna funkar. Att sökbegreppet ”släktforskning” bara ger den här bloggen placering 17 är ju trist men å andra sidan är konkurrensen mördande med alla de stora släktforskarwebbarna parkerade i toppen av listan och dom har säkert skickliga programmerare som vet hur man attraherar sökmotorernas uppmärksamhet. Det är ju lite kul att min blog kommer upp så högt när man söker efter stora websidor som AD, Disbyt och Anbytarforum. Däremot verkar jag inte ha nämnt Genline på någon framträdande plats ur Googles synvinkel.

Slutligen några amatörmässiga och otekniska råd till den som vill ha fler besökare på sin släktforskarblog:

- Skriv om sådant som du tror intresserar andra släktforskare – inte bara dig själv. Om du gör det återkommer läsarna.
- Använd ord i bloggens namn, rubriker, beskrivning av bloggen samt i texterna som du själv skulle använda när du söker på Google. Då hittar sökmotorerna din blog.
- Skriv om ämnen som kan intressera de stora släktforskarsidorna. Då kan du få länkar från websidor som har tusentals besökare per dag.
- Byt länkar med andra bloggare och etablerade websidor så kommer det bidrag från många håll och du når rätt läsare.
- Skicka mail till släktforskarföreningar som verkar i det område du forskar på och berätta att din blog finns. Om dom gillar den kanske dom sätter in en blänkare eller en länk på sin medlemssida. På så sätt når du andra släktforskare.
- På många kommersiella websidor finns en speciell länk där man kan anmäla sin egen websida. Det ligger i deras intresse att ha med så många länkar som möjligt för att serva sina läsare.

Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...