google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Kan någon hitta Olof (Ola) Månssons anor?

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

onsdag 31 oktober 2007

Kan någon hitta Olof (Ola) Månssons anor?

Ola Månsson är min morfars far. Han föddes enligt Hf i Eda i Värmlands län 27/9 1839. Han var gift med Marta Olsdotter från Södra Fjell, född 19/9 1844. Marta dog i Eda 1927 - när Ola dog är oklart.
Kerstin och Ola fick sex barn tillsammans: Magnus, Maria, Karolina, Oskar, Nils och Karl. Nils var min morfar. Ola hade även ett oäkta barn - Olof - med Kerstin Andersdotter från Långelanda. Enligt familjehistorien skulle även Ola vara oäkta barn. Om man söker i födelseboken för Eda finner man en Olof född den 27 september 1939. Han var oäkta och moderna namn var änkan Karin Olsdotter. Hon uppges vara 42 år vid nedkomsten och bosatt i Hulteberg. Vittnen är Olov Månsson i Hög samt Karin Andersdotter i Hulteberg [Eda C:7, bild224/sid440]. Här slutar alla spår av Karin Oldotter!!
Jag har sökt på alla sätt efter henne. Hon finns inte i Hf på Hulteberg, inte heller kan man hitta Olov Månsson i Hög. Däremot finns det gott om Karin Andersson men det ger ju ingen ledning. Karin Olsdotter var ett ganska vanligt namn på den tiden men ingen passar på den Karin jag söker. Jag har letat igenom hela Eda samt alla kringliggande församlingar och inte kunnat hitta henne. Jag har också letat efter dödsfall som skulle kunna ge ledning till vem hon var änka efter, men kan inte finna något som passar.
Jag har sökt Ola bakåt i Hf men även han försvinner vid en viss tid. Det ryktas i släkten att han var i Norge en tid, vilket kan vara förklaringen till att han saknas i Hf. Jag har även sökt efter hans dödsnotis för att se om det finns några uppgifter där men den har jag inte funnit. Han levde emellertid år 1900. Stor del av sitt liv bodde han vid Noreborgs Bruk utanför Åmotfors där han var bruksarbetare. Tidvis under sitt liv anges han som lösdrivare i Hf.
Om någon kan hjälpa mig med detta eller kan ge mig tips om hur jag går vidare vore jag tacksam. Släkter som härstammar från Ola Månsson är Holfeldt, Olsson, Olofsson och Månsson; alla kommer från Eda. I nästa generation finns släkterna Holfelt (inte samma som ovan), Magnor, Dahl (Gävleborg), Högberg, Granath (Örebro) samt Brefält.

2 kommentarer:

  1. KUl med släktforskarblogg.... Jag är själv släktforskare som just startat upp en sån blogg också.

    SvaraRadera
  2. Om du vill kan jag lägga upp en länk till din blog på min sida.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...